15 Mac 2013

Wacana memperingati perjuangan Hizbul Muslimin

3 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Sempena program Xpresi Ulama Muda Haraki yang akan berlangsung di Gunung Semanggol esok, Jabatan Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia akan mengadakan wacana memperingati Hizbul Muslimin.

Wacana tersebut yang akan diadakan hari ini akan melibatkan tiga panel pembentang iaitu Dr Zuhdi Marzuki, Ustaz Riduan Mohamad Nor serta Ustaz Zawawi Hassan.

"Program akan bermula jam 9 malam dan terbuka kpd seluruh rakyat Malaysia yg cintakan kebenaran sejarah emas perjuangan islam negara ini," ujar Riduan yang juga ketua penerangan DPPM.

Berikut sedikit sinopsis perjuangan Hizbul Muslimin:

Tiga tujuan dasar penubuhan Hizbul Muslimin (HM) yang digariskan iaitu Islam semata-mata bagi mencapai kemerdekaan, mencipta masyarakat berdasarkan islam dan menjadikan Tanah Melayu sebagai darul Islam.

HM berusaha menginsafkan umat Islam Malaya tentang kesedaran politik dan ikatan agama dalam satu ideologi mengikut ajaran islam serta bekerjasama dengan semua pihak yg bersesuaian dasarnya.

Ustaz Abu Bakar al-Baqir telah dilantik sebagai Ketua Umum HM, Ir Ariffin Alian dan Daud Jamil sebagai ketua satu dan ketua dua.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: