30 Mei 2013

Air terjun seperti teh tarik

Air terjun seperti teh tarik18 Rejab 1434 H. [MOD] -

Keadaan air terjun yang bewarna coklat pada sebelah pagi dipercayai akibat kesan gondolan bukit.
BUKIT GAMBIR - Ibarat teh tarik, itulah yang dapat digambarkan apabila melihat air terjun yang menderu laju di belakang perumahan Mutiara Heights di sini.

Penduduk di situ percaya air terjun semulajadi yang bertukar warna di belakang perumahan mereka terjadi akibat kesan penebangan pokok di sebuah bukit berhampiran.

Tinjauan Sinar Harian pagi semalam mendapati, keadaan air terjun berkenaan berwarna coklat pekat.

Seorang penduduk yang tidak ingin namanya disiarkan berkata, kejadian berlaku akibat bawaan tanah dari cerun bukit ke kawasan berkenaan.

Menurutnya, tambahan lagi malam semalam, berlakunya hujan lebat selama hampir tiga jam.

“Mungkin disebabkan itu, air terjun belakang rumah kami bertukar warna. Ini bukan petanda baik kerana air di sini jarang berubah warna sebegini.

“Air bukit ini selalunya akan ada selepas hujan lebat dan berterusan beberapa hari, tetapi ada waktu ianya kering sahaja, namun warnanya berubah paling teruk pada hari ini,” katanya.

Kawasan air terjun di belakang perumahan berkenaan terletak beberapa ratus meter sahaja daripada lokasi bukit yang dibotakkan di Changkat Bukit Gambar.

Kemudiannya, tinjauan Sinar Harian pada waktu petang semalam, mendapati, air berkenaan sudah berubah warna namun bahagian takungan air masih kelihatan lumpur.

Sebelum ini, pada 24 Mei lalu, melaporkan salah sebuah bukit di kawasan pulau kelihatan ‘botak’ serta dapat dilihat dengan jelas dari arah Jambatan Pulau Pinang.

Penduduk mendakwa ia dapat dilihat ketika berulang alik dari Seberang Perai ke kawasan pulau menggunakan jambatan.

Mereka juga mendakwa bukit berkenaan cuba digondolkan secara perlahan-lahan, namun dalam tempoh dua hingga tiga bulan sahaja ia sudah kelihatan semakin kritikal.

Ada di antaranya juga kecewa gara-gara kebotakan bukit tersebut dapat dilihat agak jelas berikutan kawasan berbukit lain di bahagian pulau masih kelihatan hijau dengan tumbuh-tumbuhan.

Kemudiannya Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) pada 25 Mei lalu, mengesahkan menjalankan siasatan dan mendapati terdapat kesan-kesan kerja penebangan pokok, pemotongan dan penimbusan tanah di atas bukit di Cangkat Bukit Gambir.

MPPP sudahpun memberi amaran serta arahan pemberhentian kerja serta merta di tapak berkenaan.

Berdasarkan semakan rekod MPPP tiada kebenaran merancang dan kelulusan kerja tanah yang diberikan.

sinar/-

Tiada ulasan: