30 Mei 2013

Mangsa karam kongsi cerita

18 Rejab 1434 H. [MOD] -

BELAGA – Seorang lelaki bukan sahaja trauma, malah terkilan apabila gagal menyelamatkan isterinya yang sedang mengandung lima bulan apabila Bot Ekspres Bakun Mas yang mereka naiki karam di Jeram Tukok/Jeram Bungan kelmarin.

Mengimbau semula kejadian itu, John Soon, 39, memberitahu, sebelum kejadian, dia bersama isteri, Roslin Jati, 34, dan anak lelakinya, Jacky Soon, 5, dalam perjalanan pulang dari kem pembalakan Sin Yang, Lakin B, Bakun ke kampungnya di Nangat Merit, Kapit bagi menyambut Hari Gawai, Sabtu ini.

Katanya, mereka duduk bersama di dalam bot yang berlepas pada pukul 7 pagi dari Jeti Bakun sebelum singgah di Jeti Belaga kira-kira sejam kemudian.

“Ketika sedang dalam perjalanan, tiba-tiba enjin bot tersebut senyap dan kenderaan itu seolah-olah terumbang-ambing sebelum saya terdengar bunyi seperti sesuatu berlanggar.

“Semasa bot ekspres itu mulai tenggelam sedikit demi sedikit, saya pegang tangan anak dan isteri untuk bawa mereka keluar, tetapi ketika keluar melalui pintu depan bot, saya terlepas tangan isteri saya yang saya agak tenggelam bersama bot,” ceritanya ketika ditemui berhampiran Rumah Panjang Uma Tevok dekat sini semalam.

sinar/-

Tiada ulasan: