22 Februari 2009

Speaker ikut peraturan.

Berikut adalah petikan dari Peraturan Tetap Dewan Undangan Negeri Perak untuk kita teliti bersama sebagai penerangan dan hujah kepada musuh kita yang setiap hari memutar belit isu ini sejak speaker Dun Perak, V. Sivakumar bersama jawatan Kuasa Hak dan Kebebasan mengenakan tidakan mengagnatung Zamry selama 18 bulan dan 6 ADUN lain selama 12 bulan.

Putar belit yang disebarkan dalam pelbagai media mesti dijawab dan disebarkan oleh semua penyokong PR yang mendapatkan maklumat ini.

72. (1) Hendaklah ada sebuah Jawatankuasa yang akan dinamakan Jawatankuasa Hak dan kebebasan, mengandungi Tuan Speaker sebagai pengerusi dan enam ahli yang dilantik oleh Dewan dengan seberapa segeranya yang boleh selepas dimulakan tiap-tiap penggal Kepada Jawatankuasa ini hendaklah diserahkan apa-apa perkara yang nampaknya menyentuh kuasa-kuasa , hak-hak dan kebebasan Dewan. Adalah menjadi kewajipan Jawatankuasa ini menimbangkan apa-apa perkara demikian itu yang diserahkan kepadanya dan mengeluarkan penyata di atas perkara-perkara itu kepada Dewan.

(2) Bila Dewan tidak bersidang, seseorang ahli boleh memberitahu Tuan Speaker jika ada dikatakan telah berlaku kesalahan melanggar peraturan hak-hak dan kebebasan Dwan. Tuan Speaker, jika berpuas hati bahawa pada zahirnya telah dilakukan kesalahan itu, bolehlah diserahkannya perkara itu kepada Jawatankuasa ini dan Jawatankuasa ini hendaklah melaporkan kepada Dewan berkenaan dengannya.

(3) Jawatankuasa ini berkuasa memanggil orang hadir di hadapannya dan meminta dikeluarkan surat-surat dan boleh mengeluarkan penyata kepada Dewan dari masa ke semasa.

78.(3) Sesuatu penyata atau penyata khas bersama dengan minit prosiding sesebuah Jawatankuasa Pilihan dan minit apa-apa keterangan yang diambil di hadapan Jawatankuasa itu hendaklah dibawa ke Dewan oleh Pengerusi atau ahli8 lain yang diwakilkan oleh jawankuasa itu dan hendaklah diperintahkan dibentang di meja Dewan dan dicetak dengan tidak dikemukakan bagi diputuskan oleh mesyuarat.

89. Keputusan Tuan Speaker berkenaan dengan sebarang tafsiran dalam mana-mana Perintah-perintah Tetap itu atau berkenaan dengan sebarang amalan tertakluk kepada usul yang dibawa dengan maksud itu adalah muktamad dan Tuan Speaker dari semasa ke semasa boleh mengeluarkan keputusan berkenaan dengan perkara-perkara ini.

11 ulasan:

*~De' Reza Family~* berkata...

72(2)...Jawatankuasa ini hendaklah melaporkan kepada Dewan berkenaan dengannya.>>>--- jk perlu laporkan kepada dewan....


78(3...jawankuasa itu dan hendaklah diperintahkan dibentang di meja Dewan dan dicetak dengan tidak dikemukakan bagi diputuskan oleh mesyuarat.>>>---dibentangkan dalam dewan utk diputuskan oleh mesyuarat....msyrt jk atau msyrt dewan???

89...Tuan Speaker dari semasa ke semasa boleh mengeluarkan keputusan berkenaan dengan perkara-perkara ini.>>>--hak memutuskan keputusan diberi mutlak kepada speaker....

btul ker idak nie apa yg aku paham??....sapa2 lawyer bleh tafsir undang2 nie???....

ALAM berkata...

maslah di sini Sultan tidak berkenan kat Pakatan Rakyat kerana banyak menyusahkan rakyat dan juga suka berbohong kepada rakyat.

YB pi la menangis setiap pagi depan pintu istana..

Kot-kot Sultan kesian, sultan bukan orang bodoh macam nizar..

ALAM berkata...

Sedarlah saudara, ingatlah saudara adalah bangsa yang telah diangkut oleh penjajah ke negara ini. Janganlah sombong ...

umar_skyscooter berkata...

Aslkm,salam ziarah.erm nice blog.erm nak jmput tuan rumah atau sesape je ke blog sye ni di http://chipmunk18.blogspot.com ,,,jgn lupe linkkan blog ni yer,ok thanks n bye

Tanpa Nama berkata...

Si 'alam' ni memang dah dasar penjilat umno.... Adakah kau buta untuk melihat pembohongan dan kejahatan pemimpin2 UMNO/BN... Atau memang kau ditakdirkan untuk hidup dalam kegelapan ini.. kerana kau yang memilih jalan ini... Dulu, kini dan selamanya. pencacai UMNO... Semoga dapat hidayah... Wassalam

*~De' Reza Family~* berkata...

si 'alam' tu...dia ingat bangsa 'melayu' dia tu..Allah pandang mulia kot...

kalo gitu...bagaimana nabi kita saw dari kaum quraish yg memimpin Madinah penduduknya dari kaum aus dan khazraj???

hina sangatkah muhajirin disisi ansar apabila berada di Madinah??..

adakah diberi gelaran perampas kpd gol muhajirin di di Madinah???

ishkkk...payah nak berhujah ngan golongan nie....tapi...kita kena bgtau gakkk...

ambil ler pengajaran dan iktibar sebaiknya ketika kita di gerbang Rabiulawwal kini.....

'Muhammad Pembawa Rahmat"

Sulaiman berkata...

Salam. YB, saya nak bertanya, adakah tempoh 18 bulan tu maksimum yang kita boleh kenakan? Kalau bukan maksimum, kenapa kita tak gantung dia terus selama 48 bulan? Biar dia tak pijak Dewan langsung dah...!

Tanpa Nama berkata...

usah dilayan orh bodoh mcm alam

Tanpa Nama berkata...

asslamualaukim,
Ana rasa terpanggil untuk bertanya dan berpendapat dalam hal PERAK nih. Begini aje si alam tu ana rasa babi boleh makan sepanjang masa. Alam tu satu gengkan dengan mashitah iaitu boleh melacur kalau tak dak duit nak makan. UMNO tetap munafiq!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

alam? yang kita tau orang asal kat malaysia, kaum penan, kuala, jakun dll. siapa dia ni?
kaum yg lain semua pendatang!...
ALLAH berfirman dlm Al Quran mengatakan kita (manusia) semua dari Adam & Hawa.

Tanpa Nama berkata...

Jadi Umno ni rugi kalau tak makan babi...sedap oo... alang2 lawan Allah Taala .....