08 Julai 2009

Debat - Tengku Adnan 'Cover' Bossnya

Oleh: WFAUZDIN NS

SEPERTI yang telah dijangka, Umno pasti tidak akan berani untuk menyahut cabaran Tuan Guru Nik Aziz untuk berdebat dengan Presiden mereka yang juga merupakan PMR (Perdana Menteri Rakyat). Setakat ini, Najib belum pun memberi komen tetapi `pak yek-pak yek' nya berebut-rebut untuk `cover' bos mereka. Dan bermacam-macam alasan diberikan untuk tidak menunjukkan bahawa Umno sebenarnya bukan parti yang bersifat `jantan'. Apalah yang boleh diharapkan dari sebuah parti`penikus' seperti ini yang hanya `melalak-melolong' di depan TV dan akhbar sahaja.

Kenyataan Setiausaha Agung Umno, Tengku Adnan dipetik sebagai berkata, "adalah sesuatu yang tidak masuk akal untuk menyahut cabaran Menteri Besar Kelantan itu kerana ia tidak memberikan apa-apa keuntungan dan faedah kepada Umno dan rakyat." Tengku Adnan salah seorang nama yang disebut di dalam kes pita video Linggam telah melaksanakan tugas dan amanahnya untuk menjaga air muka Najib. Saya ingin memberitahu Tengku Adnan tentang keuntungan dan faedah-faedah yang bakal diperolehi oleh Umno dan rakyat jika debat ini diadakan sebagai menyanggah kenyataan beliau itu.

Keuntungan dan faedahnya kepada Umno adalah parti tersebut akan lebih mengenali dasar dan perjuangan Pas yang sebenar. Umno juga boleh menilai kembali samada benarkah parti mereka berjuang atas dasar Islam atau sekular. Rakyat juga boleh menilai samada Umno atau Pas kah yang benar-benar berjuang untuk agama, bangsa dan tanahair. Di dalam debat itu nanti, Umno boleh kemukakan hujah atau dalil yang boleh membuktikan bahawa Tuan Guru Nik Aziz adalah sesat dan perlu bertaubat kepada Tuhan sebagaimana yang sering pemimpin mereka katakan di dalam media-media . Jika Umno berjaya membuktikannya, tidakkah ini menguntungkan Umno dan usaha Umno untuk merampas Kelantan tentu akan menjadi lebih mudah? Faedahnya kepada rakyat pula, rakyat akan lebih mengerti siapa yang sesat dan siapa yang mengamalkan ajaran Islam yang sebenarnya.

Oleh yang demikian, mengapa takut untuk berdebat? Berani kerana benar, takut kerana salah. Apabila Umno membuat keputusan untuk tidak menyahut cabaran Tuan Guru Nik Aziz itu, rakyat sudah dapat menilai apa yang selama ini Umno cuba sorokkan dari rakyat. Usahlah diberi bermacam-macam alasan yang tidak lojik lagi kerana rakyat sudah lali dengan pembohongan dan putar belit Umno. /wfauzdin.blogspot.com

3 ulasan:

Ah Hong berkata...

TA lu sapa? Apa hal mau mali?
Sapa ada kenal lu?

Tanpa Nama berkata...

Correct! Correct! Correct!

member pencen keramat berkata...

Biasa la mamat UMNO nie nak untong aje kalau rugi depa tak mau itulah mamat UMNO kalau nak kenal.