04 November 2009

NIZAR LAWAN ZAMBRY: HANYA ARTIKEL 72 SEBAGAI BUKTI

Email : safarizal saleh

Kenyataan Media (2 November 2009)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) yakin Artikel 72 Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan kesahihan sebarang prosiding di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) di mana-mana negeri tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana mahkamah adalah bukti yang kukuh tentang kedudukan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sebenar dan sah di sisi Undang-Undang kerana penggugurannya telah di buat di luar DUN Perak.

Mahkamah Persekutuan yang akan mendengar rayuan Mohammad Nizar pada 5 November ini mesti berpandukan kepada Artikel 72 ini kerana hanya keputusan yang dibuat melalui usul dan undian tidak percaya sahaja kepada Menteri Besar di dalam DUN Perak akan melucutkan jawatan tersebut. Perkara yang mesti ditekankan adalah keputusan yang mesti diluluskan di dalam DUN dan bukannya di luar bidang kuasa DUN itu sendiri.

DPPN Pk amat berkeyakinan bahawa Hakim-Hakim yang akan diberikan mandat untuk membuat keputusan bagi rakyat Perak seluruhnya akan membuat satu keputusan yang adil demi demokrasi di dalam Negara kita yang dicintai ini. Akan menjadi satu sejarah yang akan rakyat dan dunia akan melihat keputusan yang akan di buat oleh Hakim-Hakim tersebut kelak.

Jesteru, DPPN Pk meminta seluruh rakyat yang cintaikan demokrasi supaya bermunajat kepada Tuhan demi keputusan yang terbaik untuk rakyat Perak. Untuk yang beragama Islam, DPPN Pk meminta supaya menunaikan Solat Hajat dan Berpuasa Sunat untuk kita sama-sama memastikan keputusan berpihak kepada kebenaran dan keadilan.


DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

5 ulasan:

masuksuku berkata...

salam yb
kita boleh mendoakan dan memohon pada ALLAH..cuma pada zahirnya..hakim pun bukan bijak bebenor..semua tunggu gaji dan harapkan bonus kerajaan..tak semua ya..hanya yang sebenarnya tidak layak menjadi hakim saja yang terbabit...ada yang boleh dibeli dan dijual macam pemain bolasepak luar negara..bukan di malaysia ya..
semuga ALLAH memberkati kita semua dan menyelamatkan negeri yang kita cintai ini.

Tanpa Nama berkata...

SAYA MERASA DUKACITA DENGAN KEADAAN DIPERAK,DIMANA UMNO DENGAN RAKUS MENGAMBIL HAK RAKYAT UNTUK MEMERINTAH YANG MANA RAKYAT TELAH MEMILIH PAKATAN RAKYAT UNTUK MEMERINTAH NEGERI INI,INGATLAH UMNO SELAGI MANA MEJORITI RAKYAT TIDAK REDHA DENGAN ENGKAU MAKA TUNGGULAH RESPON RAKYAT DALAM BILA2 MASA SAHAJA DARI SEKARANG DAN PADA WAKTU ITU BARU ENGKAU KENAL TINGGINYA LANGIT UNTUK DISENTUH DAN DIMANA BUMI LAGI UNTUK DIPIJAK.ENGKAULAH SEBENARNYA PETUALANG BANGSA AGAMA DAN NEGARA LEBIH2 LAGI AKAN MENJADI GENERASI TERAKHIR YANG AKAN LENYAP UNTUK SELAMANYA...........

Tanpa Nama berkata...

Ramalan saya.... keputusan tidak akan memihak kepada pakatan walaupun pakatan berada di pihak yang benar

Tanpa Nama berkata...

kalau agustine paul bersidang esok.. paham2 je la...

Mat Saman bin Mat Jamin bin Abd Hakim berkata...

Sdr Tanpa Nama, tidakkah apa apa kes mahkamah walau dibicara oleh hakim mana sekali pun, ITULAH KEPUTUSANNYA??