13 Disember 2009

Berjayakah Najib untuk redakan polimek mengenai BTN ?

Datuk Seri Najib Tun Razak hari cuba meredakan polimek mengenai BTN dengan mahu semua pihak termasuk menteri kabinetnya supaya tidak lagi memanjangkan polemik berkaitan Biro Tata Negara (BTN).Beliau berkata beliau sendiri akan menilai dan memutuskan modul BTN itu kelak.

"Saya tidak mahu memanjangkan lagi polemik BTN ini" Katanya.

"Saya anggap semua dah bagi pandangan dan bagi pendapat. Macam-macam pendapat, macam-macam pendapat sudah pun diluahkan, cukuplah setakat ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Sumber Pekan, di sini.

Sebenarnya masalah BT sudah terang lagi bersuluh, ianya sesuatu pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan seperti yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang berhubung kos BTN yang berjumlah RM550 juta dalam tempoh 10 tahun.

Apalagi yang akan diumumkan oleh Najib? apakah Najib sanggup menerima pandangan dan desakan Pakatan Rakyat agar memansuhkan kursus BTN, kalau begitu saya ucapkan terima kasih awal-awal lagi. Namun saya katakan lebih awal juga ianya mustahil dilakukan oleh Najib.

Yang jelas kursus BTN bagi saya akan terus dijadikan alat oleh UMNO/BN untuk menembak Pakatan Rakyat dihadapan peserta yang dikursuskan.

Jelas sekali program yang berbentuk 'doktrinisasi' yang dijalankan sekian lama sedikitpun tidak melahirkan masyarakat yang cintakan negara dan cuma melihat kebenaran yang diperjuangkan dan diamalkan oleh UMNO/BN adalah sesuatu yang betul belaka, sebaliknya yang dilakukan oleh parti lain yang tidak memerintah yang kini saya suka gunakan Pakatan Rakyat salah belaka.

Secara mudah program ini adalah program meng'yes'kan semua yang BN buat dan untuk melahirkan kasih dan cinta rakyat kepada UMNO/BN.

Sebenarnya penjawat awam sepatutunya didedahkan kepada minda yang lebih matang dan tidak dikongkong dan dipaksa dengan hujah-hujah rekaan yang dikemukakan dan modul BTN. Apa lagi sengaja untuk memburuk pemimpin Pakatan Rakyat dengan jelas dengan unsur fitnahnya.

Tiada ulasan: