13 Disember 2009

Telur itek pun sudah warna macam-macam !

Aneh tapi nyata apabila diberitakan seorang imam surau di Kampung Pahi, dekat Kuala Krai, terkejut apabila mendapati seekor itik betina yang dipelihara sejak tujuh bulan lepas mengeluarkan telur ganjil berwarna hitam selain mempunyai gambar berbentuk orang berpakaian jubah putih.

Imam Sim Mamat, 73, berkata beliau hanya menyedari kejadian itu setelah seekor daripada sepasang itik yang dibelinya di Pasar Sabtu, Kuala Krai sejak tujuh bulan lepas, mula bertelur sebanyak enam biji dan tiga daripadanya berwarna hitam dan tiga lagi berwarna perang.

Menurutnya, beliau hairan bagaimana itik betina mengeluarkan telur berwarna ganjil, seminggu lepas.

"Apa yang memaranjatkan saya, tiga telur itik itu berwarna hitam, tiga lagi berwarna perang, termasuk sebiji daripadannya sudah pecah," katanya.

Bila ditanya kepada beliau dan isterinya Che Esah Ahmad, 67 adakah akan menjual telur itu kepada sesiapa, keduanya menyatakan tidak sama sekali menjualnya malah akan disimpan untuk dijadikan kenangan kerana ia mempunyai nilai estotika yang menakjubkan.

"Biasanya setiap telur itik berwarna putih atau kelihatan sedikit kebiruan apabila seseekor itik itu sudah tua," katanya

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa punya berita ni? Biarlah ada gambarnya.Setakad cerita saja buat apa?