23 Oktober 2010

Rancangan Galakkan Pendidikan Dua Bahasa Dilaksanakan di Xinjiang

14 Zulkaedah 1431 H

Kini, rancangan menggalakkan pendidikan dua bahasa, iaitu bahasa Mandarin dan bahasa Uygur dilaksanakan secara aktif di Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang China. Selepas meninjau ke beberapa kawasan kediaman etnik di Xinjiang, rancangan yang telah dijalankan itu mendapat sambutan baik penduduk tempatan.

Kursus bahasa Mandarin dan bahasa Uygur telah ditawarkan oleh Sekolah Jiashi Xinjiang walaupun lebih 80% pelajar sekolah tersebut adalah berasal daripada etnik-etnik minoriti di Xinjiang.

Presiden Sekolah Jiashi, Puan Cai Xiumei menyatakan kursus bagi pelajar-pelajar sekolah diberikan dengan dua bahasa, iaitu bahasa Mandarin dan Uygur. Kata beliau,

"Pihak sekolah berusaha mewujudkan suasana untuk para pelajar menguasai bahasa Mandarin. Manakala mereka boleh belajar dan bertutur bahasa Uygur di rumah kerana kebanyakan mereka berasal daripada etnik minoriti."

Sejak pendidikan dua bahasa dipopularkan di Xinjiang pada tahun 2004, tadika "dua bahasa" telah mencapai 34 buah, dan 32 buah lagi tadika sedang didirikan.

Guru etnik Uygur, Rehanguli, yang berkelulusan Universiti Vokasional Urumqi menyampaikan rasa gembiranya ketika menyentuh pembelajaran para penuntutnya dalam bidang dua bahasa. Kata beliau,

"Mereka fasih bertutur bahasa Mandarin. Saya berasa malu semasa bercakap bahasa Mandarin di depan mereka kerana mereka lebih bagus daripada saya. Sekarang ini saya masih belajar bahasa Mandarin setiap hari untuk meningkatkan penguasaan bahasa Mandarin saya. Saya bercita-cita mengajar bahasa Mandarin suatu hari nanti."

Pelajar-pelajar tempatan mempunyai semangat yang kuat untuk mempelajari bahasa Mandarin. Pada pandangan mereka, bahasa Mandarin dan bahasa etnik sama-sama penting bagi masa depan mereka. Tuxun'ayi, Gadis Uygur, 11 tahun berkata,

"Nama saya Tuxun'ayi. Bahasa Uygur ialah bahasa ibunda saya. Tetapi saya juga belajar bahasa Mandarin kerana ia memudahkan saya untuk bergaul dengan lebih ramai orang. Apabila saya dewasa, saya bercita-cita untuk mengurus sebuah syarikat dan saya menjadi ketua pengurusnya."

Ramai penduduk tempatan berpendapat, bahasa Mandarin sebagai bahasa yang dikuasai dan diguna oleh kebanyakan orang di seluruh China, dapat memberi manfaat kepada mereka untuk berkomunikasi dengan penduduk lain di China sama ada dalam bidang ekonomi mahupun kebudayaan.

Di samping itu, mereka juga tidak akan melupakan bahasa etnik sendiri kerana ia merupakan asas bagi mereka mewarisi dan membangun budaya etnik sendiri.

Pendidikan dua bahasa dilaksanakan bertujuan untuk menghasilkan lebih ramai tenaga manusia yang menguasai dua bahasa. Oleh sebab itulah, rancangan menggalakkan pendidikan dua bahasa telah mendapat sambutan yang baik daripada ramai penduduk di kawasan kediaman etnik di Xinjiang.

Kini, sistem pendidikan dua bahasa yang terdiri daripada pendidikan prasekolah, sekolah rendah dan menengah serta pendidikan dewasa sudahpun diwujudkan.

Sementara itu, pendidikan dua bahasa juga dipopularkan dalam badan-badan pentadbiran kerajaan di pelbagai tempat di wilayah Xinjiang. Pada pandangan Naib Ketua Kaunti Jiashi, Puan Gao Zhengrong, pegawai yang menguasai dua bahasa dapat menyediakan perkhidmatan pentadbiran yang lebih bermutu untuk para penduduk pelbagai etnik.

"Pegawai etnik Han perlu belajar bahasa Uygur, manakala pegawai Uygur perlu belajar bahasa Mandarin. Ini merupakan satu asas bagi kami menjalankan pelbagai tugas.

Sekarang terdapat papan kecil tertulis 'sebaris ayat sehari' dalam bahasa Mandarin dan bahasa Uygur digantung pada dinding berdekatan pintu masuk sekolah, pejabat dan tempat awam. Papan ini untuk mengingatkan orang ramai supaya belajar bahasa tiap-tiap hari."

CRI/

Tiada ulasan: