24 November 2010

Bersediakah negara hadapi krisis makanan?

17 Zulhijjah 1431H
Oleh : Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 23 Nov: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub meminta kerajaan menyatakan persediaan yang telah dilakukan bagi menghadapi kemungkinan berlakunya krisis makanan di negara ini.

Berbahas di peringkat jawatankuasa di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Dewan Rakyat hari ini, beliau berkata, isu keselamatan bahan makanan harus dipandang serius lebih-lebih lagi ianya telah dibincangkan di persidangan World Food Organization di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

"Adakah kita sebenarnya serius dalam menghadapi isu keselamatan makanan ini?

"Apakah persiapan kita, berapa tempat yang telah kita pastikan dan berapa jumlah yang perlu untuk simpan bekalan makanan untuk jangka waktu yang panjang.

"Walaupun Malaysia tidak termasuk dalam lingkaran api tapi nampaknya kejadian tsunami, letupan gunung berapi di negara jiran, kita juga harus bersiap sedia," kata beliau.

Semalam, Menteri Sains,Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili berkata Malaysia perlu bersiap sedia menghadapi kemungkinan berlaku krisis bekalan makanan global pada 2030.

Beliau dilaporkan sebuah akhbar sebagai berkata, langkah berjaga-jaga penting kerana statistik terbaru Bank Dunia menunjukkan peningkatan ketara harga barang makanan global sejak 1905.

Ianya antara 80 hingga 90 peratus dan dijangka terus meningkat sehingga 2030.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: