06 Januari 2011

Betulkah harga minyak masak tidak akan naik ?

01 Safar 1432
Cina Islam

Rakyat mungkin menarik nafas lega bila Jemaah Menteri memutuskan harga minyak masak tidak akan dinaikkan buat masa ini. Namun setiap kali janji begitu keluar dari mulut pihak kerajaan tidak berapa lama sesudah itu harganya akan naik seperti yang berlaku kepada harga minyak petrol. Adakah ianya akan berulang kepada harga minyak masak, kita tunggu dan lihat.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata keputusan itu sekali gus menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa harga bahan tersebut akan dinaikkan menjelang sambutan Tahun Baru Cina kelak.

"Sehubungan itu, kepada pengguna yang panik membeli (minyak masak) secara banyak, cukuplah buat kerja itu," katanya kepada pemberita di Putrajaya.

Beliau juga menjelaskan kekurangan minyak masak yang berlaku di sesetengah tempat adalah akibat tindakan sebuah syarikat yang menghentikan penjualan sebanyak 4,000 tan metrik bahan itu pada bulan lepas, selain berlaku penyelewengan pada kalangan pemborong dan syarikat membungkus semula minyak.

Sebagai penyelesaian, Ismail Sabri berkata bekalan bahan itu akan ditambah sebanyak 14,000 tan metrik, menjadikan jumlah pengeluarannya meningkat kepada 84,000 tan metrik pada bulan ini.

Walaupun begitu krisis kekurangan minyak masak berlaku di negara antara pengeluar utama minyak sawit dunia ini agak meruncing dengan mendapat liputan meluas media pada hari ini.

Sesetengah tempat harga syiling yang ditetapkan dengan harga dari rm2.50 (harga kawalan) dan sekarang telah mencecah rm3.50 sekilogram.

Ada alasan bahawa kenaikan ini adalah seiring dengan kenaikan harga kelapa sawit yang mencecah harga teritingginya sejak beberapa minggu lepas.

Demikian lah pelbagai masalah yang membelit rakyat 1Malaysia dengan slogan rakyat didahulukan, setiap nafas yang disedut dan dihembuskan adalah wajah yang suram dengan tekanan hidup yang akan berterusan selagi BN memerintah Malaysia.

Tiada ulasan: