08 Februari 2011

Cubaan bisukan media

05 Rabiul Awal 1432 H.

KAHERAH - Terpaksa berpatah balik ke Jeddah selepas menempuh perjalanan selama tiga hari untuk ke Kaherah, Mesir, adalah sesuatu yang amat mengecewakan.

Penulis dan rakan media lain diarahkan pulang sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah, malam kelmarin di mana kamera dan peralatan penting kami dirampas pihak imigresen Mesir.
Kerajaan Mesir kini galak menyasarkan petugas media yang tiba di negara itu bagi menghalang sebarang liputan dan berita mengenai protes di Kaherah, Iskandariah dan Suez ditontonkan kepada dunia.

Pihak berkuasa negara itu menapis kemasukan orang ramai ke Mesir seawal pesawat mendarat dan kami sendiri menyaksikan perkara ini apabila dilarang membuat liputan penghantaran pulang pelajar Malaysia di Mesir semasa mereka sedang menaiki pesawat C130 Hercules milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Masalah pertama timbul apabila bas yang sepatutnya membawa kami dari landasan ke terminal lapangan terbang dihalang hanya kerana kami cuba merakam gambar pelajar sedang menaiki pesawat tentera.

Bantuan dan kecekapan pihak TUDM mengendalikan keadaan dan atasi masalah itu dengan pegawai Mesir di landasan membolehkan kami melepasi halangan pertama itu dan dibawa ke terminal tanpa masalah lagi.

Kemudian timbul masalah kedua. Pihak imigresen Mesir nyaris tidak membenarkan penulis dan seorang lagi rakan media daripada Astro Awani melepasi pemeriksaan imigresen kerana terdapat bukti kami pernah memasuki Genting Gaza, Palestin, pada pasport kami.
Namun nasib menyebelahi kami apabila akhirnya dilepaskan selepas perbincangan dibuat antara pegawai imigresen Mesir sendiri, tetapi barangan penting seperti kamera tetap dirampas.

Melangkah keluar daripada lapangan terbang, penulis melihat khemah putih besar disediakan Kerajaan Malaysia bagi menempatkan ratusan pelajar Malaysia yang sedang tunggu giliran untuk naik pesawat ke Jeddah.

Dalam suasana malam yang sejuk di Kaherah, penulis dimaklumkan kami perlu melepasi 25 sekatan jalan raya untuk menuju ke bandar dari lapangan terbang kerana perintah berkurung di Mesir adalah dari jam 6 pagi sehingga 5 petang.

Kebanyakan sekatan jalan raya ini dilakukan oleh penduduk Mesir sendiri dan beberapa sekatan lain dikawal pihak tentera.

Penulis dimaklumkan mengenai nasib wartawan lain dari Malaysia di Kaherah lebih awal. Mereka ditahan, diacukan parang dan peralatan elektronik hampir dirampas penduduk.
Ramai petugas media dari negara lain, termasuk negara Barat di Kaherah, turut ditahan berkali-kali dan diarah meninggalkan negara itu secepat mungkin.

Seolah-olah tidak cukup dengan itu, perkhidmatan teksi dan hotel di Kaherah juga sukar didapati menyebabkan kami terpaksa bermalam semalaman di lapangan terbang, sementara menunggu penerbangan pulang.

Lebih mengecewakan, kami dilarang sama sekali oleh pihak berkuasa daripada mengambil sebarang gambar di kawasan lapangan terbang, walaupun hanya menggunakan kamera biasa.

Menurut cerita rakan media lain yang ditemui di lapangan terbang, wartawan mahupun orang awam, juga tidak boleh merakam sebarang gambar di kawasan konflik di Kaherah. Saluran internet di bandar itu juga tidak stabil, menyebabkan kami mengambil keputusan tidak meneruskan perjalanan ke destinasi utama, Dataran Tahrir.

Syukur kepada Allah ... hari yang penuh dengan kekecewaan tamat juga akhirnya. Penulis berasa lega dan gembira apabila dihantar pulang ke Jeddah menaiki pesawat bersama-sama lebih 300 pelajar Malaysia, keesokan harinya.

Karenah birokrasi luar biasa pihak berkuasa Mesir membuktikan betapa kerajaan negara itu berusaha memutuskan hubungan Mesir dengan dunia luar dengan menjadikan petugas media sebagai sasaran bagi mengekang sebarang maklumat disampaikan kepada masyarakat antarabangsa.

Tiada ulasan: