16 Mac 2011

Rumah terbakar dipanah petir

11 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KLANG - “Saya hanya fikirkan keselamatan diri dan anak-anak tanpa sedar yang saya hanya berkemban. Bila berada di luar kawasan kejadian, baru saya sedar yang saya ketika itu tidak berbaju,” demikian cerita Rahmah Marsup, 44, salah seorang mangsa kejadian berkenaan detik yang dilaluinya.

Menurutnya, sebelum kejadian dia masuk ke bilik air untuk mandi selepas selesai membasuh pinggan.

“Ketika berada dalam bilik air, tiba-tiba anak menjerit memaklumkan rumah jiran terletak hanya bersebelahan terbakar.

“Tanpa berfikir panjang, saya berlari keluar sambil menarik tangan anak-anak tanpa memikirkan yang saya ketika itu tidak berbaju,” katanya.

Dia berkata, jiran terdekat menyerahkan sehelai baju untuk dipakai dan saat itu dia sekeluarga hanya mampu melihat rumah yang didiami selama 16 tahun musnah terbakar.

“Apa yang menyedihkan pakaian dan peralatan sekolah anak-anak musnah begitu juga dengan peralatan berharga lain.

“Amat sukar untuk kami memulakan kehidupan baru tambahan lagi kami bukan dalam kalangan keluarga yang berduit dengan suami hanya bekerja sebagai pemandu lori,” katanya yang tinggal bersama suami, enam anak dan seorang menantu di rumah terbabit.

Seorang lagi mangsa, Warga Indonesia, Suparti Ramjan, 40, yang menyewa r:umah bersebelahan Rahmah bersama lapan rakan senegara berkata, petir kuat menyebabkan dia dan rakan serumah menutup suis utama rumahnya, bagaimanapun sepantas kilat petir menyambar suis dan asap keluar.

“Saat itu api mula menyala, kami masing-masing panik dan menjerit kuat sambil mengendong keluar bayi berusia sebulan yang juga anak rakan serumah yang masih dalam pantang.

“Kami tidak sempat menyelamatkan barangan berharga dan peralatan lain memandangkan kebakaran berlaku dengan pantas tambahan lagi dengan tiupan angin yang agak kuat ketika itu,” katanya kepada Sinar Harian petang semalam.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: