14 Julai 2011

Nik Aziz sokong Bersih 3.0 diadakan

12 Syaaban 1432H. [MOD] -

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan sokongan untuk mengadakan Bersih 3.0 sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak melakukan sebarang tindakan berhubung lapan tuntutan gabungan tersebut untuk perubahan pilihanraya.

Lapan tuntutan yang dikemukakan Bersih 2.0 ialah supaya SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Menteri Besar Kelantan itu menegaskan perubahan dalam pilihanraya adalah penting bagi memastikan pilihanraya yang adil dan telus dijalankan di negara ini. Beliau turut memaklumkan pilihanraya yang adil juga dituntut oleh Islam serta ia mempersoalkan mengenai pentadbiran negara.

Sebelum ini, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu memberi amaran kepada SPR supaya melaksanakan empat dari lapan tuntutan tersebut dengan segera jika tidak mahu menghadapi Bersih 3.0.

Sementara itu, Nik Aziz hanya menyerahkan kepada rakyat untuk membuat penilaian masing – masing berhubung dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim dicederakan ketika mengikuti perhimpunan tersebut Sabtu lalu.

malaysia today/-

Tiada ulasan: