12 September 2011

Diseludup untuk minta sedekah

14 Syawal 1432H. [MOD] -



Sungai Golok menjadi laluan sindiket pemerdagangan manusia menyeludup masuk kanak-kanak untuk dijadikan sebagai peminta sedekah.

KUALA LUMPUR - Sebelum ini sindiket pemerdagangan manusia banyak berkisar kepada kes-kes melacur wanita warga asing namun terbaru terbongkar satu sindiket didalangi warga Myanmar yang memerdagangkan kanak-kanak dari negara sendiri dengan menjadikan mereka sebagai pengemis.
Sindiket yang dipercayai aktif sejak awal tahun ini didakwa mampu mengaut keuntungan ribuan ringgit pada setiap bulan dengan membawa masuk kanak-kanak warga Myanmar untuk dijadikan peminta sedekah atau menjual barang-barang di negara ini.
Kegiatan sindiket pemerdagangan manusia membabitkan kanak-kanak terbongkar hasil serbuan Unit Anti Pemerdagangan Orang (Atip) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman dengan kerjasama Ibu Pejabat Kontinjen Kelantan di sebuah rumah yang menempat pengemis di kalangan kanak-kanak warga asing di Ketereh, Kelantan pada 9 Ogos lalu.
Dalam serbuan tersebut, polis menyelamatkan 16 kanak-kanak Myanmar yang terdiri daripada lima lelaki dan 11 kanak-kanak perempuan yang berusia antara tiga hingga 12 tahun.
"Kesemua kanak-kanak itu semasa ditahan memegang kad Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR). Polis sedang menjalankan siasatan berhubung kesahihan status kanak-kanak tersebut," kata sumber.
Dalam serbuan bermula pada pukul 12 tengah hari itu, polis turut merampas beberapa buah telefon bimbit, wang tunai berjumlah RM2,000 (dipercayai hasil kutipan sebagai pengemis), 1,600 keping surah Yasin dan 180 keping pelekat ayat-ayat al-Quran.
Rumah yang menempatkan kanak-kanak malang itu disewa oleh sindiket pemerdagangan manusia.

1 ulasan:

herba & tumbuhan berkata...

Salam .... Mengapa perkara ini bolih berlaku ...? tuntu ada sebabnya !