23 Disember 2011

Dadah: Buruh berdepan penjara seumur hidup

27 Muharram 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Seorang buruh berdepan hukuman penjara seumur hidup dan sebatan selepas dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas tuduhan memiliki tiga jenis dadah termasuk heroin di sebuah kawasan hutan di Melor di sini, 9 Disember lalu.

Tertuduh, Che Mat Rusok Mohd Yunoh, 30, dari Kampung Kubang Edang, Melor mengaku bersalah di hadapan Hakim Azman Mustapha.

Mengikut pertuduhan pertama, lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 39A(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 kerana memiliki 34.8 gram metamphetamine di kawasan hutan belakang sebuah rumah tanpa nombor di Kampung Kubang Edang, Melor di sini, pada jam 5 petang, 9 Disember lalu.

Berikutan itu, tertuduh berdepan hukuman penjara tidak kurang lima tahun sehingga seumur hidup dan tidak kurang 10 sebatan.

Manakala, pada pertuduhan kedua, dia didakwa memiliki 4.5 gram heroin dan memiliki 7.6 gram nimetazepam pada pertuduhan ketiga masing-masing pada masa, tarikh dan lokasi yang sama.

Bagi pertuduhan kedua dan ketiga, dia dituduh mengikut Seksyen 39A(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang dua tahun sehingga lima tahun dan diwajibkan rotan antara tiga sehingga sembilan rotan.

Timbalan Pendakwa Raya negeri, Intan Nurhilwani Mat Riffin bagaimanapun tidak menawarkan jaminan terhadap tertuduh.

Kes bersambung 29 Januari depan sementara menunggu laporan kimia dadah berkenaan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: