13 Disember 2011

Samun pekerja stesen minyak

17 Muharram 1433H. [MOD] -

IPOH – Seorang kakitangan agensi pekerja asing dihukum tiga tahun penjara serta satu sebatan dan denda RM40 kerana bersalah terhadap tiga pertuduhan menyamun, memiliki senjata berbahaya dan barang haram di Tambun pada Februari dan Mac lalu.

Majistret Rabiatul Adawiyyah Che Khalib memerintahkan hukuman itu dijalankan serentak dari tarikh ditangkap setelah mempertimbangkan rayuan tertuduh, Yahisyal Yahaya, 26.

Berdasarkan pertuduhan pertama, tertuduh dikenakan dua tahun penjara atas kesalahan menyamun seorang pekerja stesen minyak warga Pakistan dengan menyamar sebagai polis dan merompak sebuah telefon bimbit jenama Nokia, wang tunai RM300 dan dokumen penting milik mangsa.

Dia melakukan perbuatan itu di stesen minyak Batu 6, Tambun pada jam 2 petang, 19 Februari lalu. Dia didakwa mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan.

Tertuduh juga didapati bersalah memiliki senjata berbahaya iaitu pisau, parang panjang dan pemotong dawai ketika ditahan oleh anggota polis di Taman Perpaduan pada jam 3.30 petang, 6 Mac lalu.

Bagi pertuduhan kedua, Yahisyal dikenakan penjara setahun dan satu sebatan didakwa mengikut Seksyen 6(1) Akta bahan Hakisan, Letupan dan Senjata Berbahaya 1958.

Yahisyal juga dikenakan denda RM40 atas kesalahan memiliki barang haram iaitu satu vest hijau, topi hitam mempunyai logo PDRM, gari dan anak kunci serta mempunyai pelekat kenderaan tertera logo PDRM dan Polis Gerakan Am (PGA) pada waktu dan tarikh sama.

Dia didakwa dibawah Seksyen 16 Akta Kesalahan-kesalahan Kecil 1955 yang memperuntukan hukuman denda tidak lebih RM50 atau enam minggu penjara.

Tertuduh tidak diwakili peguam merayu hukuman diringankan dengan alasan mempunyai tiga anak kecil dan mahu hukuman dijalankan serentak. Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Nor Abdurrahim.

Sinar Harian

Tiada ulasan: