13 Disember 2011

Tuanku Mizan, Tuanku Nur Zahirah selamat pulang

17 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU – Keberangkatan balik Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, disambut meriah oleh kira-kira 15,000 rakyat jelata di seluruh negeri ini, semalam.

Kedua-dua pasangan diraja itu yang menamatkan tempoh pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong Ke-13, selamat tiba kira-kira jam 2.00 petang dengan pesawat khas dari Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), dengan diiringi dua pesawat pejuang Sukhoi.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dan isteri serta Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek turut mengiringi keberangkatan balik pasangan diraja selain Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah dan isteri.

Baginda berdua turut disambut kerabat diraja, para pembesar dan kenamaan negeri yang diketuai Pemangku Sultan Terengganu, Tengku Muhammad Ismail yang tiba 15 minit lebih awal berbanding ayahanda dan bonda baginda.

Lagu kebangsaan, Negaraku kemudian dipersembahkan selepas kedua-dua pasangan diraja itu berangkat ke Pentas Diraja diiringi Pemangku Raja.

Ketua Pasukan Kawalan Kehormatan Utama, Mejar Khairul Azman Kormin dengan dibantu Penolong Ketua Kawalan Kehormatan Kapten Muhammad Ikhwan Hussin kemudian memohon limpah perkenan Tuanku Mizan untuk memeriksa kawalan kehormatan melibatkan 106 anggota termasuk tiga daripadanya pegawai.


Negaraku akhiri istiadat keberangkatan balik

Sementara Pegawai Panji-Panji adalah Leftenan Mohd Amirul Shafiq Amirudin, manakala pancaragam yang mengiringi Kawalan Kehormatan Utama adalah Gabungan Pancaragam di bawah naungan 2 Divisyen, diketuai oleh Drum Mejar Staff Sarjan Md Isa Mohd Nor.

Sambutan bertambah meriah apabila tembakan meriam oleh Rejimen Artilleri sebanyak 21 das kedengaran bergegar di udara disaksikan ribuan rakyat yang turut memerhati istiadat tersebut di luar pagar LTSM, dengan sebahagian besarnya merakam hari yang penuh bersejarah itu.

Selesai pemeriksaaan Kawalan Kehormatan Utama oleh Tuanku Mizan, sekali lagi lagu Negaraku dipersembahkan sebelum mengakhiri istiadat kebarangkatan balik setelah mengakhiri tempoh pemerintahan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-13 selama lima tahun.

Tuanku Mizan dan isteri sempat bersalam-salaman dengan dif-dif di sepanjang laluan ke Kenderaan DiRaja bagi mencemar duli ke Majlis Santapan Petang dan Majlis Mengadap Rombongan dari Kuala Lumpur di Istana Maziah, di sini.

Majlis Santapan Petang dan Majlis Mengadap Rombongan dari Kuala Lumpur telah berlangsung dengan meriah di Istana Maziah, di sini, semalam.

Tengku Besar Terengganu berangkat tiba di Istana Maziah pada jam 2.55 petang dan disambut oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Datuk Noorbahri Baharuddin; Ahli Dewan Pangkuan DiRaja, Tengku Bentara Raja dan Ketua Istiadat, Datuk Bentara Luar bersama isteri masing-masing.

Turut sama ialah Ahli Dewan Pangkuan DiRaja, Datuk Wan Ahmad Fauzi Wan Husain serta Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Datuk Yahya Khatib Mohamad dan Khazan Che Mat bersama isteri masing-masing.

Datuk Bentara Luar, Ketua Istiadat dan Toh Puan Laily Abdullah kemudiannya mengadap dan memohon limpah perkenan Tengku Ampuan Intan Zaharah berangkat ke Bilik Rehat DiRaja.

Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah serta Pemangku Raja Terengganu berangkat tiba pada jam 3.10 petang di Istana Maziah dengan disambut kumpulan nobat yang mengiringi kereta dari pintu gerbang sehingga ke tempat letak kereta di pekarangan Istana Maziah.

Turut mengiringi, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said; kerabat-kerabat Raja dan isteri, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek selaku Menteri Pengiring dan isteri serta Ketua Setiausaha Kementerian Luar Bandar merangkap Pegawai Pengiring, Datuk Ibrahim Muhamad.

Bendera peribadi Seri Paduka Paginda Yang Dipertuan Agong dipecahkan sebaik sahaja Tuanku Mizan berangkat tiba di Istana Maziah.

Datuk Bentara Luar, Ketua Istiadat dan Toh Puan Laily Abdullah kemudiannya mengadap dan memohon limpah perkenan Yang Dipertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong serta Pemangku Raja berangkat ke Bilik Rehat DiRaja dan disusuli keberangkatan ke Bilik Mengadap.

Ahmad Shabery merangkap Menteri Pengiring dan isteri mewakili rombo-ngan dari Kuala Lumpur kemudian memohon limpah perkenan Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah untuk balik ke Kuala Lumpur.

Sinar Harian

Tiada ulasan: