20 Januari 2012

Adakah sekat royalti prinsip wasatiyyah Umno?

26 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 20 Jan: Umno diseru agar tidak mencemarkan kefahaman kesederhanaan di dalam Islam dengan perlaksanaan yang songsang.

Konsep kesederhanaan di dalam Islam adalah satu prinsip yang mulia dan ianya tidak boleh dieksploitasikan mengikut kehendak pemerintah.

Demikian tegas Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nazmi Nik Din sebagai mengulas perkembangan terkini yang seolah-olah Umno BN memperjuangkan dan menjuarai prinsip kesederhanaan (wasatiyyah) dalam Islam.

Menurut beliau, Umno jangan hanya pandai bercakap tetapi perlaksanaannya jauh berbeza daripada apa yang diungkapkan oleh mereka bahkan bertentangan sama sekali.

“Kita ingin bertanya kepada Umno yang memerintah negara ini, adakah menyekat royalti Kelantan juga termasuk dalam ajaran kesederhanaan Umno?” soalnya.

Beliau juga mempersoalkan adakah menarik semula royalti kerajaan negeri Terengganu sewaktu ianya diperintah oleh PAS juga satu ajaran kesederhanaan dalam Umno sedangkan kedua-dua negeri itu ditadbir dua orang Tok Guru yang amat disegani.

Katanya, adakah mengenakan kekangan kebebasan juga adalah ajaran wasatiyyah Umno dan adakah tidak mendengar dan tidak bertindak terhadap rungutan rakyat berkenaan ketelusan pentadbiran juga termasuk dalam ajaran kesederhanaan Umno.

“Kalau inilah yang maksudkan dengan ajaran kesederhanaan dalam Umno, kita bimbang persepsi masyarakat bukan Islam terhadap Islam akan tercemar dan orang Islam sendiri akan keliru,” tegas beliau.

Beliau yakin dan percaya bahawa seluruh rakyat Malaysia telah sedar bahawa itu adalah tipu daya Umno untuk meraih sokongan rakyat Malaysia ketika parti itu sedang bertarung dengan ‘nyawanya’ sekarang menjelang pilihanraya PRU yang akan datang.

“Kita berharap Umno tidak termasuk di dalam ungkapan kalimatul haq turodu biha al-batil” yang bermaksud kata-kata yang benar tetapi disebaliknya terselindung kebatilan dan kejahatan," ulas beliau lagi.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: