20 Januari 2012

Impak negatif i-SHARP semakin membimbangkan

26 Safar 1433H. [MOD] -

Umno khianat kepada rakyat,sengaja ‘tidak meneruskan’tanah TOL Kubang Labi
SETIU – Ketua Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Terengganu, Dr Azman Ibrahim berkata impak negatif kesan perlaksanaan fasa 1 Taman Akuakultur Udang Bersepadu (i-SHARP) semakin membimbangkan.

Menurutnya, pemusnahan sumber ekonomi rakyat dan pemusnahan alam sekitar sedang berkembang, sebagaimana amaran awal yang telah dikeluarkan.

Kesan menyeluruh yang amat mengejutkan, katanya, adalah banjir yang telah melanda 14 buah kampung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Permaisuri baru-baru ini.

“Amat mengejutkan, kita tidak menduga tentang ‘malapetaka’ buatan manusia, jalan serta kolam yang dibina menjadi empangan, menyekat aliran air, menyebabkan banjir melanda sehingga ke Hulu Setiu,

“dulu walaupun banjir tidak menyeluruh dan sekejap, ia pulih apabila air mengalir ke dalam sungai menerusi kawasan tadahan hutan gelam, sekarang hutan itu sudah tidak ada,”jelasnya ketika ditemui selepas mengadakan dialog dengan penduduk Kampung Penarek disini, semalam, Khamis 19 Januari.

[Gambar - Dr Azman paling kiri, di sebelah krinya Ketua Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pusat, Haji Zulkefly Omar ketika melawat tanah RTB Kubang Labi yang telah dimusnahkan kerana membangunkan kolam udang]

Menurutnya, pertemuan dengan penduduk sekitar projek i-SHARP juga mendedahkan niat jahat Umno dan Barisan Nasional terhadap orang Melayu, rakyat Setiu yang telah diberikan tanah tersebut sebagai Rancangan tabah Berkelompok (Pertanian) pada tahun 2000 oleh kerajaan negeri Terengganu.

Katanya, beliau dimaklumkan peracangan awal i-SHARP, tidak memasukkan RTB Kubang Labi tidak ke dalam kawasan perlaksanaaan projek.

Namun menurutnya, setelah wakil rakyat Umno mengetahui ia termasuk kawasan yang akan dijadikan kolam udang, mereka tidak mahu menggantikan dengan kawasan lain, dan sengaja tidak meneruskan status ‘TOL’ tanah itu.

Sehubungan itu, beliau berkata, para nelayan juga kini gelisah dan bimbang, apabila projek kolam udang itu dilaporkan melepaskan air buangan pada 26 Disember tahun lalu ke dalam sungai Penarek.

“Mereka (para nelayan) melahirkan kebimbangan, air buangan yang ‘bertoksid’ dilaporkan telah dilepaskan ke dalam sungai Penarek,

“kesan pelepasan air tersebt kini, menurut para nelayan menyebabkan udang dan beberapa spesis ikan semakin kurang,”jelasnya,

Turut hadir dan berucap dalam pertemuan dan dialog dengan penduduk sekitar projek i-SHARP adalah Ketua Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pusat (LPAS), Haji Zulkefly Mohd Omar.

Delegasi LPAS dalam rangka lawatan kerja selama 3 hari bermula semalam bagi membuat siasatan kemusnahan alam sekitar dalam perlaksanaan beberapa projek kerajaan Umno Terengganu termasuk i-SHARP dan pulau bebas cukai, di tasik Kenyir.

buletin online/-

Tiada ulasan: