13 Mac 2012

Mayat pekerja kebun ditemui

20 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

ASUN - Seorang pekerja kebun sayur warga negara Thai ditemui mati dengan kesan cedera pada bahagian lehernya selepas dipercayai berlaku satu pertengkaran dengan seorang rakannya di sebuah ladang getah di Kampung Kawah Lima, Binjal di sini, semalam.

Dalam kejadian itu, mangsa, Khambu Thongnet, 46, yang berasal dari Satun, Thailand ditemui mati oleh majikan tempatnya bekerja di kawasan semak di ladang getah berkenaan kira-kira jam 10 pagi semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, Asisten Komisioner Mohd Zakaria Ahmad berkata, dipercayai berlaku satu pergaduhan antara mangsa dan suspek sebelum mangsa ditemui mati.

Menurutnya, bagaimanapun masa sebenar kejadian berlaku tidak dapat dikesan namun pihaknya percaya ia berlaku dalam tempoh satu atau dua jam sebelum mayat mangsa ditemui.

“Terdapat kesan tetakan pada bahagian leher mangsa yang dipercayai dicederakan mengguna senjata tajam. Bagaimanapun senjata yang digunakan masih belum ditemui selain suspek juga berjaya melarikan diri,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Difahamkan suspek yang juga lelaki warga negara Thai turut bekerja di kebun sayur berkenaan sejak lebih sebulan lalu, manakala mangsa baru tiga minggu bekerja di situ.

Kedua-dua mereka tinggal bersama di sebuah pondok yang dibina berdekatan kebun sayur terbabit.

Sementara itu, majikan mangsa, Tan Giap Poh, 47, ketika ditemui berkata, dia difahamkan kedua-dua pekerjanya itu bergaduh sejak malam kelmarin.

Bagaimanapun, Giap Poh hanya memeriksa tempat mereka bekerja pada pagi semalam dan mendapati kedua-dua pekerjanya tiada dan kemudian terdengar salakan anjing yang kuat sebelum menemui tempat tompokan darah tidak berapa jauh dari kawasan kebunnya itu.

“Saya minta pekerja saya yang lain dan penoreh getah yang berada di situ membantu mencari dua pekerja yang hilang. Namun tidak sangka seorang pekerja (mangsa) ditemui dengan kesan cedera manakala seorang lagi gagal ditemui. Saya segera menghubungi polis sebaik menemui mayat mangsa,” katanya.

Penoreh getah, Mohd Zakri Romli, 27, berkata ketika itu dia yang sedang menoreh getah bertindak membantu pemilik kebun sayur itu mencari dua pekerjanya yang hilang itu.

“Saya tidak sangka bunyi salakan anjing yang kedengaran pada masa itu membantu kepada penemuan mayat mangsa yang ditemui dalam keadaan badannya ditutup dengan daun-daun manakala bahagian lehernya terdapat kesan cedera,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: