12 Mac 2012

Treler muatan petrol terbabas

19 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PERAI – Sebuah treler yang membawa muatan 32,000 liter petrol terbabas sebelum melanggar pembahagi jalan dan papan tanda dalam satu kejadian berhampiran Jalan Perusahaan Perai, di sini, kelmarin.

Difahamkan, kemalangan sekitar jam 5.45 petang itu berlaku ketika pemandu baru hendak memulakan perjalanan menuju ke Ipoh, Perak dari syarikatnya yang terletak tidak jauh dari lokasi kejadian.

Kejadian bukan sahaja mencemaskan pengguna yang bimbang berlaku kebocoran, malah turut menyebabkan kesesakan sejauh lebih satu kilometer hingga ke bulatan Perai.

Bagaimanapun, pemandu treler berkenaan tidak mengalami sebarang kecederaan meskipun bahagian hadapan kenderaannya hampir remuk.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan (PBK) II Balai Bomba Perai, Mohd Azri Mad Saad berkata, sebuah jentera dengan kekuatan lapan anggota bergegas ke lokasi kejadian sejurus menerima panggilan dari orang awam pada jam 5.50 petang

Menurutnya, pasukan yang tiba dua minit selepas itu bertindak membuat pemeriksaan ke atas treler berkenaan, bagi mengesan jika berlaku sebarang kebocoran pada tangki yang bermuatan petrol itu.

Bagaimanapun, hasil siasatan awal pihaknya mendapati kejadian berpunca daripada kerosakan pada bahagian stereng.

“Meskipun hanya kemalangan kecil, namun kami tidak boleh memandang remeh kerana apa saja boleh berlaku jika tangki itu bocor. Begitu pun, hasil pemeriksaan mendapati, tiada kebocoran mahu pun keretakan pada tangki petrol yang dibawa. Akan tetapi, kami perlu bersedia sepanjang proses menunda lori berkenaan keluar dari kawasan rumput ini bagi memastikan ia berjalan lancar,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: