25 Mei 2012

Kancil berpusing, mangsa tercampak

4 Rejab 1433H. [MOD] -

KLUANG – Seorang ibu bersama anak bongsu dan adik perempuannya maut, manakala seorang lagi anaknya cedera parah selepas Kancil yang mereka naiki bertembung dengan lori membawa muatan kelapa sawit sebelum dirempuh Toyota Hilux berhampiran Ladang Tabung Haji di Kilometer 70, Jalan Kota Tinggi-Kluang, di sini, semalam.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 10.15 pagi itu, kenderaan dinaiki mangsa remuk teruk di bahagian hadapan, malah ada di antara mereka tercampak keluar daripada kenderaan.

Pemandu Kancil berkenaan, Marlisa Mansor, 25, bersama anak bongsunya, Sharmila Jumadi, dua tahun, dan adik perempuan Marlisa, Mariana Mansor, 22, meninggal dunia di tempat kejadian.

Manakala seorang lagi anak Marlisa, Sofea Balqis, lima tahun, mengalami kecederaan teruk di bahagian kepala dan dihantar ke Hospital Kluang sebelum dipindahkan ke Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru untuk rawatan lanjut.

Sementara itu, pemandu lori kelapa sawit yang berusia 44 tahun dan pemandu kenderaan pacuan empat roda berusia 29 tahun itu tidak mengalami sebarang kecederaan.

Ketiga-tiga mayat mangsa dibawa ke Unit Forensik, Hospital Kluang untuk dibedah siasat dan jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Bukit Tongkat, petang semalam.

Percubaan Sinar Harian untuk menemubual suami Marlisa, Jumadi Sim, 30-an tidak berjaya kerana dia yang masih terkejut dengan tragedi berkenaan pengsan beberapa kali di Unit Kecemasan, semalam

Dalam pada itu, nenek saudara Marlisa, Sharifah Saad, 62, berkata, sebelum kejadian berlaku, empat beranak itu baru sahaja menghantar adik mereka, Norafidah Mansor, 20-an ke Terminal Bas Kluang kerana adik mereka mahu pulang ke Johor Bahru.

Katanya, Marlisa mempunyai tiga anak dan kesemuanya perempuan namun sewaktu kejadian, anak sulung Marlisa, Sofea Ameera Jumadi, tujuh tahun, tidak mengikutnya kerana pergi ke sekolah.

“Setahu saya, sebelum menghantar adik mereka, Marlisa dan Mariana baru sahaja habis kerja syif malam di sebuah kilang elektronik di Bandar Tenggara. Saya tidak menyangka kejadian ini berlaku sehingga meragut nyawa mereka.

“Kali terakhir berjumpa mereka adalah sebulan lalu kerana saya jarang berjumpa dengan Marlisa disebabkan jadual kerjanya yang tidak menentu,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Abdul Majid Mohd Ali berkata, siasatan awal mendapati Kancil dipandu Marlisa yang dalam perjalanan dari Kluang ke Kota Tinggi cuba memotong Toyota Hilux berkenaan, namun tidak menyangka tiba-tiba lori membawa muatan kelapa sawit muncul dari arah bertentangan lalu bertembung.

Beliau berkata, selepas pertembungan itu, Kancil terbabit merempuh Toyota Hilux sehingga menyebabkannya remuk teruk di bahagian kanan.

Abdul Majid berkata, ketiga- tiga mangsa yang meninggal dunia itu berasal dari Felda Bukit Tongkat.

“Buat masa ini, polis masih menjalankan siasatan lanjut berhubung kes kemalangan tersebut,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: