09 Julai 2012

Hampir 10,000 warga asing dalam penjara M'sia

19 Syaaban 1433H. [MOD] -

Seramai 9,757 warga asing menjalani hukuman penjara di Malaysia sehingga enam bulan pertama tahun ini, kata Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Abd Rahim Mohd Radzi.

Katanya, jumlah itu adalah kira-kira 27 peratus daripada jumlah keseluruhan banduan di semua penjara di negara ini seramai 36,728 orang.

“Angka ini bukanlah sesuatu yang mencemaskan namun kita akui banduan asing di Sabah lebih ramai daripada banduan tempatan dengan merekodkan seramai 1,020 banduan warga asing daripada jumlah 1,300 banduan,” katanya kepada pemberita selepas menutup Karnival Keluarga 1KDN di Kompleks Penjara Kajang semalam.

Katanya sebagai langkah mengatasi kesesakan di penjara, banduan-banduan ini akan dihantar ke penjara lain bagi memastikan jumlah banduan di sesebuah penjara dapat diseimbangkan.

“Dan bagi banduan warga asing pula, kita tidak mahu isu kesesakan di penjara menjadi bebanan kepada negara termasuk KDN,” katanya.

Menurutnya, 3,600 banduan daripada 4,100 yang mengikuti sistem parol telah menamatkan tempoh parol dan dibebaskan sepenuhnya.

“Kurang daripada satu peratus banduan yang menjalani sistem parol ini ditahan semula oleh pihak keselamatan selepas didapati melanggar syarat-syarat yang ditetapkan termasuk mengulangi kesalahan jenayah,” katanya.

- Bernama

Tiada ulasan: