09 Julai 2012

Polis boleh mengundi di mana-mana - SPR

19 Syaaban 1433H. [MOD] -

TUMPAT: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak permohonan membatalkan pendaftaran pengundi secara pos bagi anggota polis yang tidak bertugas di lokaliti Balai Polis Wakaf Bharu.

Dengan alasan anggota polis bertugas tidak tentu lokasi, SPR menyifatkan mereka boleh mengundi di mana-mana.

Perkara itu dinyatakan dua orang pembantah, Alias Awang, 45 dari Kampung Belukar, Wakaf Bharu dan Azoha Awang, 49, yang ditugaskan membantah 37 orang anggota polis yang bertugas di luar lokaliti Wakaf Bharu, dibawa mengundi ke Dun berkenaan.

Alias yang bertugas pada sebelah pagi, memberitahu beberapa penama dari anggota berkenaan yang tinggal di Bachok, Galas di Gua Musang, tiba-tiba menjadi pengundi Dun tersebut.

“Sedangkan nama-nama berkenaan jangankan tinggal di Dun berkenaan, bertugas di situpun tidak,”ujarnya.

Sambungnya, dalam bantahan itu beliau turut mengajukan soalan, kenapa nama-nama berkenaan berada di Dun tersebut.

Azoha yang juga Penghulu Mukim Padang Roma, berkata sebelah petang pula beliau mendapat senarai nama-nama anggota yang tinggal di Pengkalan Chepa khususnya di Dun Panchor, berada dalam Dun berkenaan.

Katanya, alasan Pegawai Perbicaraan SPR mengatakan mereka kadang kala diarah bertugas di Dun Wakaf Bharu satu alasan tidak munasabah.

“Terlalu banyak bukti yang diperolehi pada suku pertama tahun ini pengundi luar tersenarai sebagai pengundi di Dun ini,”ujarnya.

Sementara itu, Adun Wakaf Bharu, Che Abdullah Md Nawi, ketika memberitahu Harakahdaily di pejabatnya petang semalam, berkata alasan SPR cukup membuktikan mereka menjadi alat Umno dan BN.

Tambahnya, jika itu juga alasannya bererti Ketua Polis Negara boleh mengundi di negeri mana yang dia ingin mengundi dan Ketua Polis Negeri juga boleh mengundi di kawasan mana yang mereka suka.

“Bukan anggota polis sahaja, sebelum ini 10 pengundi yang membabitkan orang awam juga telah didapati menjadi pengundi dalam Dun Wakaf Bharu, bila kita membuat bantahan mereka kata akan siasat. Siasatpun macam tu juga, kekal sebagai pengundi,”ujarnya lagi.

Beliau yang juga anggota exco kerajaan negeri seterusnya memberitahu SPR yang sepatutnya menjadi badan bebas, terbukti menjadi ‘kuda tunggangan Umno’.

Hari ini seramai 20 orang lagi senarai pengundi pos di Dun berkenaan akan dibantah.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: