16 November 2012

Kehangatan pilihan raya 13 bermula di Putik

2 Muharram 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Debar dan penantian pemerhati politik untuk melihat sejauh  mana keseriusan PAS dan Pakatan Rakyat menghadapi piilihan raya umum ke-13, hari ini mulai tertumpu ke Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik).

Muktamar kali ke-58 bermula dengan suasana ceria biar pun Kelantan memasuki musim tengkujuh. Ketibaan Mursyidul Am, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di celah-celah kehadiran orang ramai kira-kira jam 9 pagi.

Putik yang agak sunyi selepas berlalu muktamar dua tahun lalu, hari ini kembali menjadi meriah semula dengan agenda muktamar yang akan berlangsung sehingga Ahad ini.

Sejurus ketibaan, Presiden melakukan pemeriksaan pasukan anggota Unit Amal dan Nisa’. Paluan kertuk, rebana dan gendang Cina memeriahkan kelangsungan muktamar.

Muktamar diceriakan lagi dengan kehadiran Presiden PKR, Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail, Penasihat DAP, Dr Tan Seng Giaw dan Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke.

Turut hadir wakil-wakil gerakan Islam dari luar Negara, antaranya Hamas diwakili Ibrahim Yussof, Ahmad Kassir, Muslim Abu Omar, manakala Ikhwan Muslimin Syria diwakili, Dr Mohd Walid, Dr Riduan Alami, Dr Asalam Alamah.

Selain itu wakil Jemaah Islam Sri Lanka. Tokoh lain termasuk bekas Pengerusi Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin, bekas anggota Batu Berendam, Datuk Thamrin Ghaffar, veteran-veteran PAS termasuk Ismail Ahmad dan Ustaz Ahmad Awang.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, penantian  untuk mengikuti muktamar lewat sikit diadakan tahun ini kerana mengambil faktor pilihan raya yang diuar-uarkan diadakan Jun lalu.

“Ia khabarnya  diadakan pada Jun lalu. PRU ke-13 diadakan tidak lewat daripada 27 Jun 2013 berikutan tempoh penggal parlimen ke-12 akan berakhir dengan mengambil kira tarikh 28 April 2008 bermula sidang pertama parlimen,” katanya pada ucapan aluan.

Ekoran itu katanya, perwakilan hendaklah menggunakan medan muktamar kali ini untuk bermuhasabah dengan memberi teguran bagi kebaikan jemaah.

“Lagi pun kita tidak ada banyak masa sekarang. Kita yakin PRU 13 pertaruhan paling sengit dalam sejarah pilihan raya kita. PRU 13 jadi penentu kepada hidup atau mati Umno, mereka melakukan apa sahaja bagi mempertahan kuasa yang ada.

“Oleh itu PAS dan Pakatan siap siaga dengan kekuatan spiritual diperlukan. Bagaimanapun kejayaan menawan Putrajaya bukan matlamat akhir bagi PAS,” ujarnya.

harakah/-

Tiada ulasan: