12 November 2012

Penduduk diancam gajah lag

Penduduk diancam gajah lagi27 Zulhijjah 1433H. [MOD] -
 
KUANTAN- Penduduk di sekitar Sungai Lembing di sini tidak lagi boleh tidur lena, gara-gara gangguan sekumpulan gajah memusnahkan tanaman mereka.

Ketua Kampung Kuala Kenau, Niyamil Hassan berkata kebun dan tanaman penduduk musnah apabila sekumpulan gajah liar itu datang mencari ‘rezeki’ dari hutan bersebelahan kampung.

Menurutnya, serangan itu merupakan kali kedua setelah tanaman mereka dirosakkan haiwan berkenaan tiga bulan lalu.

“Tiga bulan lalu kami sudah diancam gajah yang masuk ke kampung ini, nasib baik hanya tanaman yang dirosakkan," katanya.

Bagaimanapun kata Niyamil pada serangan itu sebuah rumah penduduk hampir roboh setelah dinding bergesel dengan dua ekor gajah setinggi rumah tersebut.

Katanya, setiap kali kemunculan sang belalai ini bukan tanaman yang dirisaukan tetapi keselamatan penduduk di kampung ini yang lebih penting.

"Kami amat berharap pihak berkuasa dapat mengambil langkah bagi mengatasi masalah yang mengancam keselamatan kami di sini," katanya.

Kampung itu mempunyai banyak kebun pisang, ladang kelapa sawit yang menjadi tumpuan sekumpulan gajah.

Selain itu katanya, kebanyakan penduduk di sini yang gemar bercucuk tanam di halaman rumah juga menyebabkan kawasan kediaman mereka menjadi tumpuan gajah untuk mendapatkan makanan.
Kata Niyamil, beliau mendapati gajah yang menyerang kampung itu bukannya daripada kumpulan yang sama.

"Saya dapati gajah yang datang daripada kumpulan yang berlainan berdasarkan saiz dan jumlah mereka," katanya.

Bimbang akan keselamatan penduduk dan tidak sanggup lagi menanggung kerugian setelah beberapa kali tanaman dimusnahkan, penduduk merayu pihak berkenaan melakukan pemantauan di kampung mereka dari masa ke masa.

sinar/-

Tiada ulasan: