20 Disember 2012

Lynas: Rakyat jadi tikus makmal

6 Safar 1433H. [MOD] -


Saya ingin memetik kenyataan Ketua Pengarah Lembaga Pelesenan Tenaga Atom(AELB) Raja Abdul Aziz Raja Adnan (dari Malaysiakini -http://www.malaysiakini.com/news/217019) bahawa proses rawatan sisa buangan dari Kilang Lynas masih belum diuji dan kerana itu, AELB masih tidak dapat mengesahkan bahawa proses itu selamat dan boleh mengurangkan residu radioaktif kepada bahan yang rendah tahap radiasinya serta selamat untuk dihantar ke luar negara sebagai produk komersial.

Sesuatu yang janggal apabila ramai pihak mengakui bahawa proses kosultansi rakyat atau ‘public engagement’ dari peringkat awal projek Lynas ini dengan penduduk terdekat sangat lemah, Lesen Sementara Operasi (TOL) tetap diluluskan.

Terbukti bahawa TOL itu diluluskan dalam keadaan proses rawatan sisa buangan masih belum diuji selamat dan rakyat sekali lagi tidak dibawa berbincang mengenainya.

Ini lah yang saya katakan sebelum ini, penduduk terdekat khususnya di sekitar Balok yang majoritinya terdiri dari kalangan kaum Melayu termasuklah dari kalangan anggota tentera laut dan penguatkuasa APMM di sekitar 20 ribu orang seolah-olah ‘DITIKUS MAKMALKAN’ untuk menguji dan mengesahkan tahap keselamatan kilang Lynas itu.

Adakah jaminan pengawasan ketat dari AELB terhadap operasi Kilang itu memadai untuk menjamin tahap keselamatan dan kesihatan rakyat?.

Di manakah Pelan Tindakan Kecemasan(ERP) yang harus melibatkan tindakan bersama penduduk terdekat dan agensi penguatkuasa lain seperti BOMBA dan PDRM jika berlaku kemalangan atau kebocoran yang tidak terkawal dari Kilang itu?

Adakah konsep ‘TIKUS MAKMAL’ ini satu-satunya cara untuk mengesahkan tahap keselamatan Kilang itu? Jika Lynas mempunyai pengalaman yang luas dalam Industri Nadir Bumi ini, kenapa seluruh proses yang terlibat tidak diuji terlebih dahulu di negara asal mereka (Australia) sebelum TOL diluluskan?

Seharusnya, satu organisasi yang mengakui ‘berpengalaman luas’ dalam Industri Nadir Bumi telahpun mempunyai rekod prestasi yang tidak perlu dibuktikan tahap keselamatannya.

Kenapa ia masih perlu diuji? Kenapa kilang itu dijadikan MAKMAL UJIAN pula apabila jelas terdapat ramai penduduk di sekitarnya?

Dimanakah rasionalnya pendekatan yang berisiko tinggi ini?

Adakah pendekatan ini dibawa berbincang terlebih dahulu dengan penduduk terdekat khususnya? Lebih-lebih lagi berkenaan langkah-langkah keselamatan yang diambil oleh LYNAS dan AELB serta persediaan yang perlu oleh penduduk terdekat?

Inilah yang saya katakan tidak ada kesungguhan untuk mendahulukan rakyat dalam soal ini. Momokan bahawa rakyat didahulukan hanya retorik murahan pihak tertentu.

Jelas, LYNAS DIDAHULUKAN, RAKYAT DIRADIOAKTIFKAN.

TOL harus dibatalkan!

(Penulis adalah Pengerusi NGO Green Clean World(GCW) dan Gabungan 80 NGO Solidariti Hijau)

Tiada ulasan: