31 Januari 2013

Bayi bot laju

19 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

FotoKapit: Kecekapan dan pengalaman kakitangan Klinik Kesihatan Song menyelamatkan nyawa seorang wanita yang tiba-tiba mengadu sakit perut sebelum melahirkan anak dalam bot laju ketika dalam perjalanan mendapatkan rawatan di Hospital Kapit (HK) di Sungai Rajang, di sini, semalam.

Liban anak Reban, 31, dari Rumah Panjang Sudin, Nanga Sipan, dekat sini, selamat melahirkan bayi perempuan seberat 2.10 kilogram yang juga anak ketiga dalam bot ekspres milik Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak ketika dalam perjalanan dari Klinik Kesihatan Song ke HK, pada jam 9.47 pagi.

Sumber berkata, sebelum itu, Liban diiringi dua jururawat klinik kesihatan berkenaan membuat pemeriksaan rutin kandungannya yang masuk minggu 35 di Hospital Kapit.

“Mengikut rekod kesihatan wanita berkenaan, dia dijangka bersalin pada 3 Mac depan dan ketika tiba di Klinik Kesihatan Song keadaannya dilaporkan stabil serta tidak menunjukkan tanda mahu bersalin.

“Namun, ketika dalam perjalanan, tiba-tiba wanita itu mengadu sakit perut dan dua jururawat ditugaskan mengiringinya terkejut apabila mendapati dia bersedia untuk melahirkan anak,” katanya.

Katanya, dengan pengalaman dan kecekapan masing-masing, jururawat terbabit membantu wanita berkenaan melahirkan bayi perempuannya sebelum mereka dibawa ke hospi tal bersama seorang doktor yang sedia menunggu di jeti Kapit.

KAKITANGAN HK mengusung Liban selepas melahirkan anak ketiganya, semalam.
“Setakat ini, dua beranak berkenaan dilaporkan dalam keadaan baik dan ditempatkan di wad bersalin untuk tempoh beberapa hari lagi sebagai langkah pemantauan lanjut,” katanya.

metro/-

Tiada ulasan: