31 Januari 2013

Elaun guru Kafa Selangor naik

19 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


Abdul Khalid Ibrahim
Abdul Khalid (dua, kanan) menyerahkan cenderahati kepada peserta semalam.
SHAH ALAM – Guru agama termasuk kelas al-Quran dan fardu ain (Kafa) di Selangor bakal menikmati kenaikan elaun bulanan sekali lagi apabila kerajaan negeri merancang untuk melaksanakan satu mekanisme penyelarasan baru.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penyelarasan itu juga meliputi pencen, deskripsi pekerjaan dan gaji mengikut kelulusan dan pengalaman guru berkenaan.

Katanya, langkah itu diambil bagi memastikan semua guru agama menerima elaun selayaknya kerana mereka merupakan individu yang mendidik modal insan negeri, dalam usaha menjadikan Selangor sebagai hab pendidikan.

Abdul Khalid berkata, guru-guru agama penting dalam masyarakat Melayu dan mereka perlu diberi pengiktirafan yang lebih untuk perkhidmatan mereka.

“Semua itu kita cuba aturkan. Tidak lama lagi, saya akan memanggil jawatankuasa pendidikan di bawah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dengan Dr Halimah Ali (Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan untuk perkara ini.

“Mereka akan membuat penyelarasan dan mengukur berapa banyak belanja yang mesti kita tambah supaya dapat menunaikan hasrat permintaan mereka (guru agama),” katanya kepada sidang media selepas Program Perhimpunan Guru-Guru Sekolah Agama Negeri Selangor, di sini, semalam. Turut hadir, Halimah dan Pengarah Jais, Datuk Marzuki Hussin.

Abdul Khalid berkata, dalam rancangan itu, beberapa perkara perlu dipertimbangkan antaranya menyerap guru tersebut ke dalam Jabatan Perkhidmatan Negeri, bukannya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

“Ia akan dibuat secara keseluruhan tetapi beberapa isu kita kena pertimbangkan. Kita tidak boleh memasukkan guru-guru ini dalam jawatan awam.

“Jika tidak, kita tak boleh (buat) sebab ia tidak termasuk dalam senarai perjawatan yang boleh diterima oleh JPA. Jadi kita kena masukkan dalam Jabatan Perkhidmatan Negeri,” katanya.

sinar/-

Tiada ulasan: