30 Januari 2013

Kongkang masuk sekolah rendah

18 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Kongkang
Anggota JPAM menurunkan kongkang menggunakan kotak dan jerut. Gambar kecil: Kongkang yang ditangkap.
 
MASJID  TANAH -  Suasana Sekolah Rendah Kebangsaan Tambi Chik Karim, dekat sini kecoh selepas sekumpulan murid menemui seekor kongkang dewasa pada sebatang kabel.

Difahamkan, kehadiran kongkang itu disedari murid tahun empat kira-kira jam 7 pagi selepas terpandang objek bergayut pada kabel berdekatan tangga.

Melihat struktur haiwan itu yang berbulu, murid berkenaan segera memaklumkan kejadian itu kepada seorang pekerja am sekolah.

Pekerja am, Mahat Berahim, 50, berkata, ketika kejadian dia baru sahaja tiba di pekarangan sekolah berkenaan sebelum didatangi seorang murid mendakwa terpandang seekor haiwan pelik.

“Apabila tiba di bahagian tangga bangunan kedua itu, saya lihat ia seekor kongkang dewasa dalam kedudukan bergumpal menyembunyikan kepala di sebalik badannya,” katanya.

Menurutnya, dia kemudiannya mengawasi keadaan sekeliling bagi menghalang murid terus mendekati kongkang itu kerana bimbang jika terdapat murid yang akan mengusik haiwan itu.

“Apabila mengamati saya lihat kongkang berkenaan sedang tidur dan berkemungkinan haiwan itu sudah semalaman dan hanya bergayut pada kabel tanpa disedari sesiapa sehingga pagi ini, " katanya.

Sementara itu, Ketua Skuad Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) Alor Gajah, Saiful Nazmi Said ketika ditemui berkata, pihaknya menerima panggilan dari pihak sekolah berkenaan kira-kira jam 10 pagi dan bergegas ke tempat kejadian.

“Kami mengambil masa lebih 10 minit untuk menurunkan kongkang berkenaan yang agak agresif dan terpaksa berhati-hati bimbang digigit haiwan itu,” katanya.

Menurutnya, pihaknya memaklumkan mengenai tangkapan haiwan yang dikategorikan sebagai haiwan di bawah perlindungan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).

“Setelah haiwan berkenaan berjaya ditangkap kami kemudian menyerahkannya kepada Jabatan Perhilitan untuk tindakan lanjut,” katanya.

sinar/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

subhanallah, haiwan pun tahu kesyumulan ilmu.. kito yg berakal fikiran nih jd sebaliknya pula