09 Januari 2013

NGO lapor ke SPRM, gesa siasat isu RM160 juta LTAT

26 Safar 1433H. [MOD] -


SHAH ALAM: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diminta membuat siasatan segera berhubung dakwaan salah guna RM160 juta dana Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Gesaan itu dibuat sebuah NGO, Jingga 13 hari ini yang turut membuat laporan kepada pejabat suruhanjaya itu di Shah Alam hari ini.

"Jingga 13 memohon supaya urusniaga ini disiasat segera bagi memastikan tidak ada unsur-unsur rasuah dan penyelewengan.

"Lebih penting, isu ini membabitkan nama baik dan integriti Najib yang namanya perlu dibersihkan segera melalui satu siasatan yang telus, bebas dan profesional," kata Ketua Koordinatornya, Fariz Musa.

PKR sebelum ini mendedahkan sejumlah RM160 juta wang dari LTAT digunakan untuk membayar kepada syarikat Astacanggih Sdn Bhd dan Awan Megah Sdn Bhd melalui Boustead Holdings Berhad.

Jumlah itu masing-masing RM30 juta untuk pengambilalihan syarikat Astacanggih dan RM130 juta lagi untuk tanah seluas 223 ekar daripada syarikat Awan Megah.

Awan Megah dimiliki ketua Wanita Umno Selangor Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah yang diheret ke kancah kontroversi oleh peniaga permaidani Deepak Jaikishan.

Ianya berikutan urusniaga kewangan mereka berhubung projek Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas) menghadapi masalah.

"Berdasarkan fakta-fakta yang didedahkan, pembayaran RM160 juta menggunakan dana pencen anggota tentera kepada pemegang saham Astacanggih dan Awan Megah tidak mempunyai asas komersil dan tidak akan membawa pulangan kepada pelaburan anggota tentera," kata Fariz lagi.

Semalam, media mendedahkan bahawa pembinaan Puspahanas mengalami kelewatan hampir dua tahun.

Menurut Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia, kerja pembinaan Puspahanas sepatutnya bermula pada 25 September 2008 dan siap pada 24 Januari 2011.

Kementerian Pertahanan mentauliahkan projek berkenaan dan menandatangani perjanjian dengan pemaju Awan Megah (M) Sdn Bhd ketika Datuk Seri Najib Razak menjadi menteri.

harakah/-

Tiada ulasan: