27 Februari 2013

Tapir jantan 100kg mati dilanggar

16 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

SHAH ALAM – Seekor tapir jantan dewasa ditemui mati dipercayai akibat dilanggar kenderaan di Kilometer 11, Jalan Batu Arang berhampiran hutan simpan Bukit Cherakah di sini semalam.
 
Bangkai tapir seberat lebih 100 kilogram itu dijumpai orang ramai yang lalu di kawasan berkenaan pada pukul 9.15 pagi dan kemudian menghubungi Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Selangor.

Difahamkan, ia merupakan kali keempat kejadian tapir mati dilanggar di sekitar kawasan terbabit sejak tahun 2005.

Penolong Pengarah Perhilitan negeri, Ahmad Sahrizan Mohd. Nawawi berkata, sebaik menerima laporan, pihaknya bergegas ke tempat kejadian dan mendapati haiwan berusia kira-kira 15 tahun itu telah mati di tepi jalan raya.

Menurutnya, tapir tersebut mati akibat cedera di badan, kepala dan patah kaki selepas dipercayai dilanggar dan diseret sejauh kira-kira 30 meter oleh sebuah kenderaan yang menuju ke Puncak Alam.

“Kejadian dipercayai berlaku pada pukul 6 pagi tadi (semalam) namun sehingga kini tiada maklumat mengenai jenis kenderaan yang melanggar haiwan tersebut,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

kosmo/-


Tiada ulasan: