27 Februari 2013

Undi BN: Cuepacs harus profesional

16 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kesatuan Kakitangan Awam Kebangsaan (Cuepacs) harus bertindak lebih profesional dalam menjalankan tanggungjawab serta dan tidak menyebelahi mana-mana parti politik.

Exco Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Mohd Firdaus Jaafar berkata, tindakan Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman yang menggesa kakitangan awam menyokong Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dilihat satu tindakan tidak wajar.

Malah menurut Firdaus lagi, jika Omar ingin bergiat dalam bidang politik serta sikap beliau yang bias kepada BN, Omar perlu segera melepaskan jawatan sebagai presiden kesatuan itu bagi tujuan menyelamatkan Cuepecs.

"Tindakan Omar yang menggesa kakitangan awam menyokong BN adalah suatu yang tidak wajar, sedangkan ia adalah hak kakitangan itu sendiri untuk menyokong mana-mana parti yang mereka kehendaki.

"Selain itu juga Cuepacs perlu menjadi sebuah badan yang lebih profesional bukannya sebahagian anggota parti kerana tindakan tersebut akan menyebabkan kakitangan awam akan hilang kepercayaan rakyat," jelas beliau.

Ahli Parlimen Jerai itu juga memberitahu, tindakan Omar yang menghasut kakitangan awam agar menyokong BN menunjukkan kegagalan beliau menjalankan tanggungjawab mewakili kakitangan awam.

Katanya, Omar sepatutnya memberi kebebasan kepada penjawat awam dalam konteks negara demokrasi serta memperjuangkan tuntutan kakitangan awam pada tahap yang lebih maksima agar kehidupan mereka lebih terjamim.

Sementara itu, Firdaus turut menggesa Omar memperjuangkan isu kebajikan kakitangan awam khasnya isu 13,000 orang yang masih berstatus kontrak yang tidak diserapkan ke jawatan tetap.

Kepada kakitangan awam pula katanya, harus membuat penilaian yang wajar sebelum membuat keputusan di kertas undi pada PRU13 nanti.

Pakatan Rakyat jelasnya kini memberi jaminan kebajikan yang lebih baik kepada penjawat awam khasnya dalam soal pinjaman perumahan yang dahulunya 4 peratus dan akan diturunkan.

Selain itu, Pakatan Rakyat juga akan mengkaji beberapa aspek kebajikan khasnya gaji dalam mempastikan beban kerja yang dilakukan kakitangan awam setimpal dengan ganjaran.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: