PEMANGKU
Sultan Perak/Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah telah bercakap jujur
tentang PAS dalam titah baginda di Majlis Wacana Perpaduan Ummah di
Dewan Bahasa dan Pustaka 19 Februari lalu.
Saya peturunkan petikan titah baginda seperti berikut: PAS telah
melalui pahit maung perjuangan, era jatuh dan bangun, bermula dar sebuah
organisasi, terdiri dari kumpulan ulama di dalam UMNO, kemudiannya
keluar dari UMNO memilih untuk mewujudkan entiti politik sendiri.
“PAS telah melakukan pelbagai anjakan unuk kelangsungan perjuangan
dan menerokai pelbagai titik perimbangan untuk mengembangkan
pengaruhnya.
“Dari organisasi yang amat daif, menumbanag ihsan berteduh di bawah
bumbung madrasah milik ulama UMNO, dengan berbekalkan mesin taip buruk,
PAS hari ini telah muncul sebagai kabilah politik yang menguasai
pelbagai teknologi komunikasi moden.
“PAS didokong bukan lagi oleh tok guru dan lebai kampung, tetapi oleh
barisan profesional dan teknokrat dari pelbagai lapisan dengan
pemikiran semakin terbuka, berdaya usahawan tinggi, mengikhtiarkan
sumber rezeki secara berdikari."
Titah itu adalah merangkum tentang PAS yang sebenarnya, mencerminkan
gambaran sejarah wadah kelahiran dan penampilan gerakan Islam yang
terpenting sejak merdeka.
Ia satu pandangan bebas tidak dipengaruhi dan tidak terpengaruh
dengan sesiapa, adalah satu penghormatan yang amat berharga dari
seorang waris takhta di negara ini.
PAS wajar bersyukur atas pandangan tinggi dari istana itu. PAS tidak
ada sebarang peranan bagi mendorong baginda membuat rangsangan yang
sangat bermakna itu. Bolah dikatakan PAS memilki jambatan yang ajaib
bagi sampai kepada baginda hingga penghomatan terpuji itu datang dari
pandangan dan fikiran bebas baginda.
Apa yang disampaikan itu adalah pengamatan dan kajian seorang Raja
yang berminat dengan rakyatnya, memerhatikan segala gerakan pekerti
masyarakat. Siapa yang ada dalam masyarakat, apa yang difikir dan dibuat
oleh rakyat dan apa kecenderungan penududk dan ke arah mana mereka
tuju?
Rakyat dan negeri berbangga beroleh seorang warga istana yang
memahami dan bersedia memikul peranan wali negeri sesuai dengan
tanggungjawab ulil amri yang diamanah Allah.
Dekat-dekat awal kemunculan dan khidmat PAS dalam masyarakat dan
politik negara bahawa PAS berhadapan dengan fitnah dari seteru
politiknya betapa jamaah Islam itu adalah mewakili kumpulan orang yang
sedia setia kepada pemerintahan beraja, ia cenderang kepada khilafah
bercorak republik.
Fitnah itu bukan saja mengabui fikiran setengah masyarakat, malah ia
menjalar membelenggu benak penghuni istana. Ia telah menjarakkan
hubungan dengan istana, sehingga mengelirukan antara kerabat istana.
Sekalipun berulang kali PAS merapakkan bukan pandangan PAS yang
mengira parti itu anti raja, tetapi ia adalah angkara mainan politik
sempit seterunya yang cemburu dengan potensi pengaruh Islam yang
berkembang itu.
Apapun segala perkembangan dan sangka baik yang digambarkan oleh Raja
Musa Perak itu adalah tanda jelas betapa PAS sudah melepasi semua
tembok yang memisahkan PAS dengan semua lapisan masyarakat termasuk
kayakinan penghuni istana betapa PAS bukan pihak yang wajar dicurigai
kerana dalam khilafah Islamiyah itu tidaklah menentukan bahawa ulil amri
itu berlaku dalam pentadbiran republik, maka sepanjang sejarah Islam
ulil amri banyak diwakili oleh pemegang dinasti.
Selain dari Nabi Sulaiman a.s. adalah seorang monarki, khalifah
Islam yang terakhir dari Turki adalah Raja yang bergelar Sultan.
Atas kesyukuran ini, PAS telah bebas dari anggapan tidak mahu beraja
dan adalah wajar bagi PAS memberikan respons dan reaksi sejajar dengan
pandangan jauh orang waris takhta yang menarik perhatian semua pihak.
harakahdaily/-
1 ulasan:
Muhasabah kita bersama...
Catat Ulasan