29 Julai 2013

Jeneral As-sisi bangga setaraf Gemal Naseer

20 Ramadhan 1434 H. [MOD] -
Abd Shukur Harun,29 Jul 2013
Walaupun tentera Mesir telah membunuh lebih 200 orang dan mencederakan beribu-ribu lagi, namun Jeneral Abd Fatah As-sisi yang memimpin rampasan kuasa daripada Presiden Mohd Mursi itu sangat bangga apabila ia disamakan dengan ketokohan bekas Presiden Gemal Abd Naseer, diktator yang juga sangat memusuhi Ikhwanul Muslimin.

Gemal Abd Naseer yang pro-Soviet terkenal sangat kejam iaitu telah menggantung hingga mati Almarhum Syed Qutb dan ramai pemimpin Ikhwan yang lain pada tahun 60-an, mendera ribuan pendukung Ikhwanul-Muslimin, termasuk Zainab Al-Ghazali yang diseksa dengan kejamnya di penjara Mesir.
As-sisi sangat berbangga disamakan dengan Gemal Naseer, walaupun rampasan kuasanya itu telah mengorbankan demikian ramai. Serangan tentera terhadap penyokong Ikhwan Muslimin itu  bukan saja berlaku di tengah panas terik siang hari, tetapi juga ketika umat Islam beriftar, tarawikh dan sahur serta ketika solat Subuh.

Media pro tentera di negara itu dan gambar yang dipamerkan dalam himpunan sekumpulan kecil rakyat Mesir yang pro-tentera di Medan Tahrir baru-baru ini telah menjulang gambar As-Sisi dan Gemal Abd Naseer.

Demikianlah kekejaman tentera Mesir yang dilihat separa dengan kekejaman tentera Syria yang membunuh ribuan rakyatnya sendiri. Dan ini seperti membenarkan kata-kata bekas Setiausaha Agung Bangsa-Bangsa Bersatu, Boutros- Boutros Ghali bahawa rejim pemerintah umat Islam jauh lebih banyak membunuh umat Islam berbanding dengan jumlah pembunuhan yang dilakukan oleh kerajaan bukan Islam terhadap umat Islam.

Sementara itu, rampasan kuasa tentera di Mesir itu menimpakan kesan paling buruk terhadap penduduk Gaza apabila terowong Gaza yang menghubungi Gaza dengan Mesir telah ditutup oleh tentera Mesri baru-baru ini selepas rampasan kuasa.

Penduduk Gaza kini semakin menderita kerana selama ini umat Islam di sana banyak bergantung kepada bantuan dunia luar melalui trowong Gaza dan sangat bergantung harapan kepada Dr Mohd Mursi.

Apabila trowong Gaza ditutup oleh tentera Mesir dan disambut baik oleh Israel, maka segala bantuan makanan, perubatan, pakaian dan segala keperluan untuk penduduk Gaza telah terputus. Dalam masa yang sama juga ekonomi kerajaan Hamas pimpinan Ismael Hayniyeh di sana di sana hampir lumpuh. Demikian juga kerajaan Hamas telah terpencil dan terputus dengan dunia luar. Ini dilihat sangat memudahkan Israel untuk menggempur Hamas dan melumpuhkan kerajaannya bila-bila masa.

Berita-berita dari Gaza mengatakan bahawa bekalan perubatan dan makanan yang selama ini diterima oleh penduduk Gaza melalui  terowong telah hampir kehabisan.

Menurut penganalisis Gaza, Mohsen Abu Ramadan, sejak penutupan trowong Gaza, kehidupan penduduk Gaza kini sangat sukar dan bertambah buruk setiap hari. Bantuan makanan dan keperluan lain dari luar sekitar 80 peratus  dan Hamas tidak berupaya mengatasi masalah ini.

Hamas bertanggungjawab kepada kehidupan 1.7 juta rakyat Palestin di Gaza iaitu menyediakan sumber makanan, minyak dan keperluan lain. Israel tidak membenarkan import makanan dan keperluan lain ke Gaza. Dan umat Islam Gaza merasakan kesan paling buruk akibat rampasan kuasa pimpinan Jeneral Abd Fatah As-sisi itu. Rampasan kuasa tersebut juga mengakibatkan ekonom Mesir lumpuh, terutama sektor pelancongan di mana tidak ada lagi pelancong yang melawat Mesir sekarang, sedangkan sektor pelancongan menjadi sumber utama ekonomi Mesir.

Berapa lamakah keadaan gawat ini akan terus berlaku, tidak ada siapa yang boleh menjangkakan dan kini Mesir bergantung sepenuhnya kepada bantuan Amerika serta beberapa negara kaya Arab yang menyokong rampasan kuasa itu. 

Sementara itu dalam perkembangan selanjutnya, Syeikh Hasan asy-Syafi’i, penasihat Syeikh Al-Azhar dan anggota Dewan Ulama Mesir, menyatakan bahawa serangan terhadap para peserta himpunan di lapangan Rabiah al-Adawiyah, di Kaherah pada Subuh Sabtu lalu adalah kezaliman dan kebiadaban yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah Mesir, demikian menurut laporan TV Al-Jazeera.

Syeikh asy-Syafi’I menyatakan bahawa penjajah sekalipun tidak pernah melakukan kebiadaban seperti yang dilakukan junta Mesir pada Subuh berdarah itu. Beliau menyeru kepada ‘orang-orang mulia’ di Mesir dan seluruh dunia supaya bertindak menghentikan siri pembunuhan beramai-ramai di Mesir.

Menurut Syeikh asy-Syafi’I, junta tentera Mesir tidak membunuh sekejam itu ketika berperang melawan zionis yang merampas tanah suci Palestin, tetapi mereka membunuh beramai-ramai umat Islam yang tidak bersenjata.

“Mana organisasi Hak Asasi Manusia (HAM)? Di mana Muhamad El-Baradi, boneka Amerika yang memusuhi Dr Muhd Murshi,” tanyanya.

Kini El-Baradi dilantik sebagai Naib Presiden dalam kerajaan haram Mesir.

Sementara itu, hari-hari mendatang – Malam Lailatul-Qadar dan seterusnya Edul-Fitri – dijangka akan terus disambut dengan darah dan air mata oleh pendukung Ikhwan Muslimin dan para simpatisannya, justeru tentera tidak menunjukkan sebarang isyarat untuk menghentikan kekejamannya, membunuh dan mencederakan begitu ramai rakyat Mesir sendiri.

Walaupun kononnya ada tekanan daripada Amerika dan negara Kesatuan Eropah supaya tentera menghentikan serangan terhadap rakyatnya, namun tentera kelihatan tidak bersedia untuk ‘berdamai’ dengan anggota Ikhwan Muslimin. 

Oleh itu, kemungkinan serangan demi serangan akan terus berlaku dan banyak lagi rakyat Mesir akan terkorban, sementelah lagi, menurut pemerhati Mesir, Jeneral As-sisi sangat membenci Ikhwan, egonya besar dan sangat bengis.

.harakahdaily.net

Tiada ulasan: