10 Julai 2013

Merempat belakang medan selera

Foto
1 Ramadhan1434 H. [MOD] -


Kuantan: Ramadan yang disambut umat Islam hari ini sepatutnya membawa kegembiraan, namun ia tidak dirasai empat beranak yang terpaksa hidup merempat di belakang sebuah medan selera di Lapang Besar, di sini, selepas rumah sewa didiami mereka selama 22 tahun terpaksa dikosongkan untuk projek pembangunan.

Itu realiti terpaksa ditempuh Rosli Abdul Ghani, 49, dan isterinya, Salbiah Mohammid, 47, yang sudah sebulan hidup bergelandangan di belakang medan selera berkenaan kerana ketiadaan tempat tinggal selain tidak mampu mencari rumah baru akibat kesempitan hidup.
Lebih memilukan anak pasangan itu, Amirul Azhar, 14, dan Shamil Al Muhaimi, 8, masing-masing belajar di Sekolah Pendidikan Khas Indera Mahkota dan Sekolah Kebangsaan Bukit Sekilau, di sini, sudah dua minggu tidak ke sekolah kerana yang masalah dihadapi ibu bapa mereka.


Kesedihan tidak dapat disembunyikan dari wajah empat beranak itu yang apabila terpaksa menempuh kehidupan yang tidak pernah mereka minta apatah lagi pada Ramadan ini.

ROSLI sekeluarga hidup serba daif di belakang medan selera.


Rosli yang mencari rezeki sebagai nelayan berkata, dia hanya mahukan rumah yang selesa untuk anak dan isteri menjalani ibadat puasa dengan sempurna.

metro/-

Tiada ulasan: