24 September 2013

Mahkamah Mesir haramkan Ikhwan Muslimim

17 Dzulka'edah 1434 H. [MOD] -
KAHERAH: Mahkamah Mesir semalam seperti dijangka telah mengharamkan pertubuhan Ikhwanul Muslimin daripada bergerak di negara itu.

Mahkamah juga mengharamkan semua institusi cawangan atau cabang pertubuhan milik Ikhwan, dan mengarahkan aset gerakan Islam itu dirampas.



Keputusan yang dilihat sebagai komplot dengan pemerintah kudeta itu adalah mengulangi apa yang dibuat bekas presiden Hosni Mubarak yang digulingkan pada revolusi 2011.



Dengan keputusan isu, sayap politik Ikhwan, Parti Kebebasan dan Keadilan juga turut diharamkan.



Episod pengharaman ini sememangnya sudah dijangka banyak pihak, sejak sebelum rampasan kuasa ke atas Presiden Dr Mohammad Morsi 3Julai lalu  lagi.



Sejak Morsi mengambil alih tampuk presiden selepas memenangi pilihan raya, beliau yang membawa status ahli Ikhwan terus ditekan oleh golongan saki-baki Mubarak.



Malah pimpinan dan ahli Ikhwan sentiasa dalam perhatian pihak berkuasa dan pelbagai cubaan dibuat untuk mengaitkan Ikhwan dengan keganasan bagi mencari sebab untuk mengharamkannya.



Sejak rampasan kuasa Mac lalu, ribuan ahli ikhwan ditangkap dan tidak kurang ramai juga yang telah terkorban ekoran berdepan tindakan ganas tentera rejim kudeta.



Dalam pada itu, sumbber kehakiman berkata, mahkamah memutuskan satu jawatankuasa kerajaan patut dibentuk bagi menguruskan aset Ikhwan yang dirampas.

Harakahdaily

Tiada ulasan: