18 Julai 2014

Bangkai pesawat terbakar, mayat bergelimpangan

20 Ramadhan 1435. [MOD] -


Berpuluh-puluh mayat bergelimpangan di sekitar bangkai pesawat jet penumpang yang terbakar selepas terhempas di sebuah padang di timur Ukraine pada hari Khamis, kata seorang wartawan Reuters.
Seorang pekerja menyelamat berkata sekurang-kurangnya 100 mayat ditemui setakat ini di tempat kejadian, berhampiran kampung Grabovo, dan serpihan bangkai pesawat itu bertaburan di seluruh kawasan sehingga keluasan kira-kira 15 km.

Serpihan sayap bertanda biru dan merah cat - warna yang sama sebagai lambang syarikat penerbangan Malaysia yang pesawatnya, Boeing 777, hilang dari radar ketika  dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dengan membawa hampir 300 orang.

"Saya sedang memandu traktor di padang itu apabila saya mendengar bunyi kapal terbang dan kemudian letupan dan tembakan.

"Lalu saya nampak pesawat itu terhempas dan patah dua.

"Ada asap hitam tebal," kata seorang saksi, yang memberikan namanya hanya sebagai Vladimir.

A pejuang pemisah dari Krasnyi Luch yang berdekatan, yang memberikan namanya hanya sebagai Sergei berkata: "Dari balkoni saya saya nampak kapal terbang  itu mula menurun dan kemudian terdengar bunyi dua letupan."

Beliau menafikan pemberontak menembak jatuh pesawat itu.

"Ini boleh berlaku hanya jika ia jet pejuang atau peluru berpandu darat ke udara (yang menembaknya)," katanya kepada Reuters, sambil berkata pemberontak tidak mempunyai senjata yang mampu menembak menembak jatuh kapal terbang pada ketinggian begitu.

Semua 295 orang di atas kapal pesawat terbunuh, kata seorang pegawai kementerian dalam negeri Ukraine, dengan menyalahkan "pengganas" menggunakan peluru berpandu darat ke udara.

Perdana menteri Ukraine menyifatka nahas yang menimpa pesawat dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu sebagai satu "bencana".

- Reuters

Tiada ulasan: