18 July 2014

Pesawat penumpang pernah ditembak jatuh beberapa kali sebelum ini

20 Ramadhan 1435. [MOD] -

WASHINGTON: Walaupun tindakan menembak jatuh pesawat sarat dengan penumpang bukanlah sesuatu yang kita fikir akan berlaku, namun beberapa kes sebelum ini menunjukkan ia pernah terjadi.

Antara yang ketara termasuk kejadian di mana pesawat Iran ditembak jatuh oleh tentera laut Amerika Syarikat dan pemusnahan pesawat Korea Selatan oleh jet pejuang Russia. 



Pada 3 Julai 1988, penerbangan 655 Iran Air dengan 290 orang di dalam pesawat, ditembak jatuh di Teluk Parsi oleh peluru berpandu USS Vincennes ketika pesawat itu masih berada di ruang udara Iran. 

Pegawai Amerika Syarikat kemudian menyatakan Vincennes tersalah anggap pesawat Airbus A330 itu sebagai jet pejuang. Pesawat itu dalam penerbangan dari Tehran ke Dubai. Tiada mangsa terselamat. Kerajaan AS akhirnya mencapai penyelesaian dengan memberi pampasan kepada anggota keluarga mangsa.

Lima tahun sebelum itu, Penerbangan 007 Korean Air Lines, dengan 269 penumpang dan anak kapal, ditembak jatuh oleh jet pejuang Russia di barat Pulau Sakhalin di Laut Timur ketika ia terbang di ruang udara larangan Soviet.

Pesawat itu dalam penerbangan dari New York ke Seoul pada 1 September 1983, dengan mengikuti laluan Alaska sebelum menyeberangi Lautan Pasifik. 


Semua dalam pesawat berkenaan terkorban. Soviet Union pada mulanya menafikan mengetahui kejadian itu tetapi kemudian menegaskan bahawa pesawat itu sedang melakukan intipan. 

Pemimpin Soviet enggan mengumumkan data penerbangan pesawat itu sehingga beberapa tahun kemudian. - AFP

No comments: