08 Mac 2009

Pengalaman untuk perbandingan.

Email :ZAMRI" kecik's / www.saifulislam.com

Pengalaman saya, semasa isteri bersalin di Royal Maternity Hospital Belfast di Ireland Utara.

Semasa di dalam bilik bersalin hinggalah ke wad, tidak ada pekerja lelaki. Dari kakitangan perubatan, hinggalah kepada pekerja sokongan, kesemuanya wanita, kerana hospital itu adalah hospital wanita. Hanya pakar bius yang memberikan epidural sahaja lelaki yang saya temui dari kalangan kakitangannya.

Selepas selesai bersalin, jururawat memeriksa rekod dan telah ditandakan bahawa 10 minit mesti diperuntukkan untuk kami menyelesaikan tuntutan agama. Kami ditinggalkan bertiga di dalam bilik bersalin, dan semasa itulah saya mengazankan anak dan sujud syukur kerana semuanya selamat. Semua maklumat pesakit, diteliti dengan baik.

Permintaan saya agar placenta (uri) diberikan, dilayan dengan baik, di samping nasihat yang disertakan agar saya menguruskan placenta itu dengan sebaiknya.

Kemudian, saya tidak perlu bersusah payah ke pejabat pendaftaran kerana setiap hari pegawai pejabat pendaftaran datang ke hospital untuk mendaftarkan anak-anak yang baru dilahirkan. Makanan halal juga disediakan sebaik mungkin. Wad pula tiada kelas satu, dua atau tiga. Semua rakyat beroleh layanan yang sama. Jika wang lebih, pembelian insurans membolehkan anda dirawat oleh doktor pakar secara keutamaan, namun keselesaan asas di hospital diberi sama rata.

Tegasnya, di hospital ‘Kristian’ itu, saya bertemu dengan Islam tanpa nama.

Apabila anak kedua saya dilahirkan di sebuah hospital bernama Islam, kehadiran saya sebagai suami untuk membantu isteri, tidak begitu disenangi. Wajah masam sudah terpaksa tidak diambil kira demi keselesaan hati sendiri.

Selepas bersalin, saya terpaksa meminta anak diserahkan seketika untuk diazankan, kerana sudah hampir satu jam anak saya dilahirkan. Selepas beberapa ketika, anak saya disuapkan susu formula tanpa langsung memaklumkannya kepada saya atau isteri.

Satu-satunya ‘nilai Islam’ yang saya temui, ialah doa-doa yang ditulis di Kad Manila, ditampal di dinding-dindingnya.

Jika Islam itu Rahmat bagi sekalian alam, anda mahu menebarkan nama Islam, atau inti dan nilainya?

Saya mengimpikan kedua-duanya, namun langkah pertama bermula dengan nilai dan kualiti, bukan syiar dan slogan kosong tanpa makna.

"moga dapat difikirkan.."

Tiada ulasan: