26 Ogos 2009

PAS sasar tarik 5 ribu 'pengundi tradisi' Umno

BUKIT MERTAJAM, 25 Ogos:- Naib Presiden PAS Dato' Mahfuz Omar petang tadi menafikan Pakatan Rakyat Pulau Pinang mensasarkan menang hanya 1 undi di N11 Permatang Pasir seperti yang didedahkan media pro Umno BN sebelum ini.

Sebaliknya, beliau yang juga Pengarah Jentera Pilihanraya PAS itu berkata, PAS mensasarkan penambahan lima ribu undi baru yang akan diberikan oleh 'pengundi tradisi' Umno.

Menurut Mahfuz, dari kempen rumah kerumah yang dijalankan, suara perubahan dari pengundi tegar Umno itu telah kedengaran dan mereka mungkin tidak lagi memberi undi kepada calon kontroversi Rohaizat Othman dalam pilihanraya kali ini.

"Maklumat terakhir yang saya terima, tidak mustahil lebih 5000 'pengundi tradisi' mereka dulu (PRU12) tidak lagi beri undi (kepada Umno) untuk pilihanaya kecil kali ini disebabkan masalah dalam Umno sendiri. Ini semua petanda baik (bagi) kita setelah usaha naik (dari) rumah ke rumah (untuk) bertemu pengundi."

"Dari culaan yang saya dapat, kehadiran Rohaizat dengan pelbagai isu kontroversi yang melibatkan peribadinya serta integritinya, dikatakan menjadi sebab-musabab juga pengundi meninggalkan Umno."

"Bila Guan Eng (Ketua Menteri Pulau Pinang) mahu Ustaz Salleh (calon PAS) ketuai Majlis Agama (Islam Pulau Pinang/MAIPP), tidak mustahil ianya juga menjadi punca pengundi Umno sendiri tidak memberi undi pada calon mereka sendiri, " katanya kepada pemberita pada sidang media semalam.

Beliau turut menafikan laporan akhbar Berita Harian, kononnya PAS hanya sasar 1 undi di N11.

"Itu (laporan Berita Harian) bukan maksud saya. Maksud saya, Salleh boleh dinggapp menang cukup (sekadar) satu undi, bukannya PAS sasar menang (majoriti) satu undi."

"Sekiranya jentera kita (Pakatan Rakyat) kuat (berkempen), kita boleh dapat majoriti lebih dari keputusan lepas,� ujarnya lagi.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan undi majoriti PAS akan sendikit menguncup kerana Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berjaya menakut-nakutkan pengundi luar yang juga ahli Umno sendiri supaya tidak mengundi Salleh, yang dikenali bersih dan berpegangan agama yang kuat.

Bagaimanapun, beliau menjangkakan penyokong kepada Ketua Pemuda Umno Permatang Pauh Mohd Zaidi Mohd Saad; yang sebelum ini diuar-uarkan sebagai calon sebenar Umno; akan memberi 'undi protes' kepada PAS.

Pagi tadi, Mahfuz dalam nada jenaka mengatakan semua keputusan undi pilihanraya esok sudah ada dalam 'kocek'nya.

Berita Harian melaporkan PAS tetap meletakkan sasaran menang dengan satu undi, biarpun Permatang Pasir dikenali sebagai kubu kuat parti tersebut.

Penyandang dahulu, Allahyarham Mohd Hamdan Abdul Rahman (PAS) mengalahkan calon Umno Ahmad Sahar Shuib dengan 5433 undi majoriti.

HarakahDaily.Net/-

1 ulasan:

Anak Bugis berkata...

Semoga kemenangan terus berpihak pada PAS..
sebagai peringatan kepada UMNo bahawa mereka sudah tak relevan lagi dan menghentikan terus pendekatan perkauman yang menimbulkan ketidakan selesaaan kaum di negara ni..