28 Ogos 2009

Tidak Pelik , Tetapi Semakin Benar

oleh : Zabidie Abbas ( http://amkj.blogspot.com )

Kita dengar perkhabaran dari Mesir, pemain bolasepaknya diberi kebenaran oleh badan tertinggi majlis Agama negara itu untuk diberi kelonggaran untuk tidak perlu berpuasa. Pelbagai pihak mengecam tindakan majlis Agama itu.

Manakala di Pahang isu kontraversi Kartika sari Dewi yang dijatuhkan hukuman sebat dan penjara kerana minum arak dikhalayak ramai masih bertiup kencang. Namun pengangguhan hukuman sebat sedikit sebanyak dikontravesikan oleh media pro-Umno sebenarnya bagi menutup peristiwa amat memalukan di Pilihanraya Kecil N11 DUN Permatang Pasir. Syabas Y.B Ustaz Mohd. Salleh Man yang bakal menjawat Presiden Agama Islam Pulau Pinang kelak.

Walaupun pelbagai pihak mencurigai kewibawann Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam melaksanakan pentadbiran Islam dalam pemerintahannya jika dilantik sebagai Perdana Menteri. Dunia Islam luar melihat Anwar masih berprinsipkan Islam . Hari ini, Anwar Ibrahim diundang lagi sebagai salah seorang anggota mesyuarat perbankan Islam di Jeddah.

Anwar Ibrahim dan Permatang Pauh - P.Pasir - Penanti tidak dapat dipisahkan, ibarat aur dengan tebing. Sejak semalam pimpinan Umno asik mengeluh di media kerana dimalukan lagi. Sepatutnya Umno tidak perlu bertanding. Lawan malu tidak lawan pun malu.

Disebabkan rasa malu dengan video lucah, mantan Menteri Kesihatan, yang juga Timbalan Presidan MCA iaitu Dr Chua Soi Lek telah dipecat. Ucapan gentleman Chua, "Jika cadangan itu dipersetujui Majlis Presiden, saya yakin Presiden akan tidur lena malam ini". Pencatat merasakan BN-MCA bakal terima 'sengatan maut' seperti Umno Terengganu.

Umno Terengganu yang di Ketuai oleh Datuk Seri Hissamuddin Hussien mengatakan masalah Umno negeri itu telah selesai. Namun perjumpaan muhibbah ADUN Ajil yang mewakili beberapa ADUN Umno dengan Anwar Ibrahim memperlihat kekuatan PKR sudah tidak dapat dinafikan lagi.

Anwar Ibrahim akan meneruskan lawatan kerjanya ketiga ke Johor pada 06 Ogos ini. PKR cabang Sekijang dan Parit Sulong diberi penghormatan untuk menyambut kedatangan Ketua Pembangkang yang digeruni oleh juak-puak Umno. AMK Johor diberi kepercayaan sekali lagi mengawal-selia kehadiran Anwar Ibrahim.

AMK Johor dilihat makin digeruni oleh pencacai Umno. Walaupun didalam organisasi AMK Johor masih ada bisik-bisik, malah pencatat sendiri sebelum ini terdengar bisik-bisik sebagai talam dua muka. Ia tanggapan itu terhakis jua lama kelamaan. Islam itu menyatakan sabar adalah tuntutan kifayah kepada penganutnya.

Insan beriman itu tersemat pada jiwanya dengan sikap-sifat yang sabar. Diperhatikan satu blog rakan kita, asik menuding jari dalam ruangan chatnya. Ada baik penentang itu diikramkan menjadi sahabat. Apa guna berbalah sesama Islam mengenai prinsip PKR-Umno. "Sdr. Exco.. senyum sikit yer...".

Anwar Ibrahim - Najib Razak sendiri bersua dalam suasana muhibbah di Dewan Parlimen. Perdana Menteri mungkin berbincang mengenai peralih kuasa kepada Pakatan Rakyat kelak. Usah berbalah, kuat-rapatkan jentara.



1 ulasan:

Kuda Perang berkata...

Salam ustaz, saya mohon keizinan untuk copy paste entry ustaz ni ke blog saya ye..