13 Ogos 2009

YaPEIM budayakan infaq bantu perkasa sosioekonomi ummah

Oleh : mohd naim mohd zain

SUATU ketika Abdul Rahman Auf menghadap Rasulullah SAW sambil membawa 4,000 dirham untuk disedekahkan. Abdul Rahman berkata: "Aku mempunyai 8,000 dirham, aku simpan 4,000 dirham daripadanya untuk diriku dan keluargaku, 4,000 dirham lagi aku pinjamkan untuk Tuhanku. Lantas Rasulullah SAW bersabda: "Semoga Allah memberkati kamu pada apa yang kamu simpan dan apa yang kamu berikan."

Saidina Uthman pula berkata: "Menjadi tanggungjawab saya menyediakan kelengkapan untuk orang yang tidak memiliki kelengkapan dalam peperangan Tabuk".

Lalu beliau menyediakan 1,000 unta dilengkapi tali hidung dan pelana. Beliau juga mewakafkan periginya, bir ruumah, kepada kaum Muslimin.

Abu Said al Khudri berkata: "Saya melihat Rasulullah SAW menadah tangan ke langit seraya berdoa untuk Uthman, Ya Tuhan, sesungguhnya aku meredai Uthman Affan, maka Engkau redailah dia". Baginda terus menadah tangan sehingga terbit fajar.

Sempena dua peristiwa di atas, Allah SWT berfirman bermaksud: "Bandingan (derma) orang yang membelanjakan harta pada jalan Allah...." (Surah al-Baqarah, ayat 261).

Ayat sebelumnya banyak berkaitan hari kebangkitan. Allah memberikan penegasan berhubung manusia akan dibangkitkan di suatu tempat untuk disempurnakan ganjaran mereka sesudah dihisab.

Ayat di atas pula diturunkan dengan memfokuskan kelebihan dan ganjaran infaq (mengeluarkan harta untuk kebajikan) di jalan Allah. Ia boleh dianggap usaha atau amal kebaktian yang bakal menjadi sebahagian pertimbangan pada hari kebangkitan kelak.

Ada banyak kupasan kebaktian yang boleh dikategorikan 'pada jalan Allah' seperti disebutkan dalam ayat itu antaranya ialah menyebarkan ilmu, usaha membasmi kejahilan, kemiskinan dan penyakit.

Tahap tertinggi ialah jihad memartabatkan kalimah Allah (Islam). Sesiapa berjihad selepas mengenal pasti dalil seperti ditunjukkan Nabi SAW, ia mendapat ganjaran besar.

Al-Quran berkali-kali menggalakkan supaya umat melakukan infaq kerana ia wasilah bagi menghimpun kekayaan dan menjamin kesenangan untuk semua. Ia satu-satunya cara untuk memelihara kekuatan dan kemuliaan umat, di samping mengalahkan musuh yang menindas mereka.

Jika umat kedekut dengan hartanya, pasti mereka dicengkam kehinaan dan kemelesetan. Ibn Umar berkata: "Tatkala ayat di atas diturunkan, Rasullah SAW bersabda, ya Allah, tambahkanlah untuk umatku."

Susulan itu diturunkan firman Allah bermaksud: "Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya?" (Surah al-Baqarah, ayat 245).

Firman Allah SWT bermaksud: "Wahai orang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan mengungkit dan kelakuan yang menyakiti." (Surah al-Baqarah, ayat 264).

Allah berfirman bermaksud: "Mereka mendapat pahala di sisi Tuhan dan tidak ada kebimbangan (berlaku kejadian tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita. " (Surah al-Baqarah, ayat 262).

Infaq sebenarnya mempunyai kedudukan dan peranan yang penting dalam sistem ekonomi. Istilah infaq termasuk zakat, sedekah dan segala perbelanjaan untuk jalan kebajikan (sedekah jariah dan wakaf).

Infaq juga boleh meraih keredaan Allah (merealisasikan perhambaan diri) serta membersih dan menyucikan harta (mengikis sifat cintakan harta, bakhil dan tamak) serta menetapkan matlamat sebenar penguasaan harta.

YaPEIM menerusi misi besarnya 'Membangun Ummah Melalui Budaya Beramal Jariah' mempunyai peranan penting dalam membudayakan amalan sedekah jariah seperti ini.

Di negara kita, amalan ini dipraktikkan secara meluas sama ada menerusi saluran diinstitusikan, mahupun saluran tidak rasmi. Ada banyak institusi ibadah, pendidikan dan kebajikan didirikan atas asas amal jariah ini.

Dua perkara penting yang harus diberi perhatian ialah:

Semangat beramal jariah ini jika digerakkan bersungguh-sungguh dan melalui penyediaan prasarana beramal jariah secara profesional (seperti di YaPEIM) dan didukung semua lapisan masyarakat berdasarkan tahap keupayaan masing-masing dapat mewujudkan dana yang besar serta boleh berperanan dengan lebih berkesan bagi membantu pembangunan sosioekonomi umat dan negara.

Pelaksanaan Program Amal Jariah berdasarkan tafsiran yang luas, akan memungkinkan kita dapat menyelesaikan sebahagian permasalahan masyarakat di samping mempamerkan keindahan Islam yang sebenar.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bukankah YaPEIM ni diasaskan oleh Dr M., Ana x pasti betul ke wang dermanya disalurkan dgn betul bg pembagunan ekonomi umat islam. tak pernah dengar pula fakir miskin islam d negara kita dibantu olehnya. Maaf le krn bersangka buruk. Takut nanti UMNO guna duitnya utk PRK Ptg Psr. & lain2 kptgan depa. Wallahualam.. sesiapa yg lbh tahu beri le maklumat, org YaPEIM sendiri ke. Sebab ana pernah tanya org YaPeim ni psl tu, depa hanya jawab, terpulang... klau rasa ikhlas berdermalah, klau takut2 mcm tu tak payah... subjektif je jawapanya... pendik kata jawapan yg x memuaskan, sekadar mematikan persoalan tanpa jawaban pasti.