05 Disember 2009

China Adakan Pelbagai Aktiviti Sambut Hari Orang Kurang Upaya Antarabangsa


Hari ini Hari Orang Kurang Upaya Antarabangsa, dan kehidupan orang kurang upaya (OKU) sekali lagi mendapat perhatian masyarakat China. Dalam beberapa hari ini, pelbagai tempat mengadakan aktiviti untuk memeriahkan kehidupan OKU dan menarik perhatian masyarakat terhadap mereka.

Tema sambutan untuk tahun ini ialah "Menjadikan Matlamat Pembangunan Milenium Lebih Sempurna: Meningkatkan Kekuatan Orang Kurang Upaya serta Komunitinya Seluruh Tempat di Dunia". Bagi memeriahkan acara sambutan, beberapa rombongan masyarakat datang ke komuniti dan pusat rawatan untuk mengadakan interaksi bersama OKU. Ada juga badan yang mengadakan aktiviti sukarela untuk mencuba mengalami kehidupan OKU. Majlis Kutipan derma untuk aktiviti OKU juga diadakan di pelbagai tempat.

Di China sekarang ada lebih 83 juta orang kurang upaya. Menurut laporan terkini, kehidupan mereka pada tahun ini semakin baik, dengan pelbagai jaminan dan perkhidmatan yang telah meningkat jika dibandingkan dengan tahun lalu. Namun, golongan ini masih menghadapi kesukaran dalam mendapatkan rawatan perubatan, pekerjaan dan bantuan masyarakat.CRI/-

Tiada ulasan: