24 April 2010

Penjaga Bayi, Pekerjaan yang Semakin Popular di China


8 Jamadil Awal 1431H.

Kini, semakin banyak keluarga China mempelawa orang profesional menjaga ibu muda yang baru melahirkan anak dan anaknya. Purata pendapatan mereka ialah 3000 yuan RMB sebulan. Purata pendapatan tertinggi mereka di antara 5000 hingga 6000 yuan RMB sebulan. Angka ini lebih tinggi daripada pendapatan seorang kekitangan kerajaan biasa di Beijing.

Orang profesional yang menjaga anak yang baru berusia tiga bulan dan anaknya dipanggil "penjaga bayi", manakala mereka yang menjaga anak lebih tiga bulan dan ibunya dipanggil "penjaga anak". Pendapatan penjaga anak lebih rendah daripada penjaga bayi. Di antara perkhidmatan yang mereka berikan termasuklah makanan ibu muda yang berzat, menjinakkan anak secara saintifik, memandikan, mengurut dan melatih anak. Pekerjaan ini bukan sahaja memerlukan pengetahuan profesional, tetapi juga memerlukan sikap sabar dan rasa kasih sayang.

Makcik Xu yang berasal dari bandar Handan, provinsi Hebei memberitahu wartawan bahawa pada mulanya, anggota keluarganya tidak menyokong beliau menceburkan diri dalam industri ini. Menurut tanggapan warga China, pendapatan bukan perkara yang penting dalam menilai kedudukan seseorang dalam masyarakat, sebaliknya taraf pendidikanlah yang menentukan sama ada seseorang akan dihormati atau tidak dalam masyarakat. Kebanyakan orang menganggap penjaga rumah tidak pernah mengikuti pendidikan yang bertaraf tinggi. Sebenarnya, pada beberapa tahun kebelakangan ini, taraf profesional penjaga anak telah semakin meningkat. Industeri ini telah membebaskan diri daripada industri penjaga rumah. Penjaga anak turut mendapat pengiktirafan dan penghormatan dalam masyarakat.

Zhang Junjun merupakan seorang ibu muda. Menurutnya, mempelawa penjaga anak amat bermanfaat kepada bayi dan wanita yang baru melahirkan anak. Dia boleh membelajari konsep saintifik menjaga anak daripada penjaga anak tersebut.

Walaupun penjaga anak boleh menyediakan perkhidmatan yang professional, namun, ada di kalangan warga emas yang tidak menyokong untuk mempelawa penjaga anak dalam tempoh jangka yang panjang. Ibu Zhang Junjun pula berpendapat bahawa ibu bapa muda perlu menjaga sendiri anak mereka kerana ini bermanfaat bagi meningkatkan rasa kasih sayang antara ibubapa dengan anak. Tambahan pula, ibu bapa boleh mengenali kebiasaan anaknya dan mempunyai pengalaman dalam membesarkan anak.


Wang Lei, merupakan seorang lagi ibu muda. Ibu bepanya tidak dapat membantunya untuk menjaga anaknya kerana mereka kurang sihat. Manakala, Wang Lei pula sangat sibuk. Oleh itu, dia mempelawa penjaga anak. Menurut Wang Lei, berkomunikasi dengan penjaga anak tersebut dan menghormatinya, kerena penjaga anak itu boleh menjaga anak kecil dengan bersungguh-sungguh.


Kini, konsep menjaga anak dalam keluarga China mengalami perubahan secara beransur-ansur. Industri penjaga anak yang semakin popular di negara ini merupakan salah satu keistimewaan masyarakat China pada masa kini.CRI/-




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rm8 ker?

Unknown berkata...

KAMI SEMUA PEMUDA2 DARI PERLIS KEDAH PULAU PINANG DAN PERAK AKAN BERKUMPUL D HENTIAN BUKIT MERAH JAM 9 MALAM INI, DAN AKAN BERKONVOI KE HULU SELANGOR, BAGI MEMENANGKAN PAKATAN RAKYAT D HULU SELANGOR....
BUAT MASA SEKARANG HAMPIR 47BIJI KERETA AKAN BERKONVOI KESANA
DOA'N PEJALANAN KAMI SELAMAT PERGI DAN PULANG!!!