10 Ogos 2010

Soi Lek jahil kerana ikut jejak Umno

28 Syaaban 1431 H
Oleh: MOHD ALI HASHIM

JERAI, 8 Ogos: Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar membantah sekeras-kerasnya kenyataan jahil dan angkuh Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang menyifatkan negara-negara Islam penuh dengan korup, miskin dan tertinggal ke belakang.

Beliau juga merupakan Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS Pusat berkata, PAS akan tetap memperjuangkan Islam sebagai sebuah agama yang syumul dan bukannya memperjuangkan kaum atau bangsa yang tertentu.

"Sebenarnya Soi Lek harus belajar dan mengambil tahu serta memahami dasar sistem negara Islam terlebih dahulu. Beliau sepatutnya tidak mengikut jejak Umno dengan menggunakan sentimen bangsa untuk agama," katanya.

Tambah beliau lagi, Umno harus memperbetulkan keadaan sebagai parti yang memerintah dengan memberi persepsi yang jelas kepada Soi Lek supaya tidak rabun ilmu mengenai kebenaran negara Islam.

Katanya lagi, adalah sesuatu yang menghairankan apabila MCA yang telah sekian lama berkawan dengan Umno tetapi masih belum mampu untuk memahami tentang Islam.

"Sedangkan dalam Pakatan Rakyat sendiri DAP amat memahami perjuangan PAS dan Islam. PAS juga tidak pernah mempertikaikan ajaran agama lain.

“Kita jua tidak pernah memaksa orang lain memeluk Islam. Oleh kerana itu maka prinsip yang dibawa oleh MCA ini adalah jauh ketinggalan.

"Sebab itulah MCA ditolak oleh masyarakat Cina kerana tidak pernah dan tidak mahu mengambil tahu mengenai pemerintahan Islam dan negara Islam yang sebenarnya," ujarnya lagi.

Harakahdaily/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

CSL hina negara Islam sampai macam tu sekali...mana dia hero-hero pekasa, UMno dan kumpulan jihad??