05 November 2010

Galas : Kemenangan berpihak kepada siapa ?

27 Zulkaedah 1431H
Drs. Khalil Idham Lim

GUA MUSANG : Semua pusat pembuangan undi bagi DUN Galas ditutup pada jam 5.00 Petang sebentar tadi. Secara umumnya bagi pusat-pusat mengundi yang mula dibuka pada jam 8.00 pagi tadi kedua penyokong parti yang bertanding berada dalam keadaan yang terkawal dan boleh dikatakan tidak ada insiden serius yang mewarnai pengundian DUn Galas hari ini.

Persoalan yang berligar dalam pemikiran Pimpinan, para petugas dan penyokong PAS pada masa sekarang ialah adakah calon PAS akan mencapai kemenangan yang diharapkan.

Secara Umum saya melihat petugas PAS tidak akan terkejut besar sekiranya kita menerima kekalahan dalam PRK Galas. Alasan umum mungkin sudah faham dengan sepak terajang setiap kali PRK yang menyaksikan pihak BN mempergunakan seluruh kekuatan dan jentera kerajaan bagi memastikan calonnya menang. Sehinggakan SPR yang diharapkan lebih matang semakin lama nampaknya semakin tidak matang dengan menjadi pengadil yang terang-terang nampak berat sebelah.

Selain itu saya kira bagi yang pandai menilai setiap kali pilihanraya kita dapat menilai sendiri kekuatan jentera pilihanraya parti PAS. Khususnya di Kelantan banyak yang sudah bercakap mengenai perbezaan jentera di Manik Urai dengan Galas.

Mengikut maklumat yang saya terima semasa tulisan ini disiapkan pada setakat jam 4 petang, sebanyak 8,073 telah keluar mengundi. Jumlah ini mewakili 69.88 peratus.

Peratusan ini tidak termasuk pusat pengundian di pos Brooke, Belatim, Balar, Bihar dan Ladoi.

Perkiraan saya Pratus keluar mengundi di Galas sekali ini akan berkisar dari jumlah pratus pada PRU tahun 2008 iaitu sekitar 78 pratus.

Saya melihat pertaruhan yang di tekan sangat oleh jentera Bn ialah undi Orang Asli sehinggakan dalam banyak lawatan yang saya lakukan saya dapat menyaksikan gelombang itu. Mereka berkampug dengan jumlah yang sangat besar.

Walaupun tumpuan diberikan oleh jentera BN kepada pengundi Cina, saya tidak lihat BN mempunyai keyakinan sepertimana PAS yakin bahawa calonnya tetap populer dan menjadi pilihan masyarakat Cina di Galas.

Pengundi melayu juga mempunyai faktor penentu yang saya kira tidak dapat dinafikan. Sebabitulah bila saya melihat suasana yang ada di sekitar bandar Gua Musang saya dapat merasakan bahawa merekalah antara yang akan menentukan siapakah pemenang pada hari ini.

Jika ada dakwaan BN sanggup mengeluarkan wang sehingga RM 1000 untuk satu undi, tentunya ini adalah bukti yang jelas bahawa kumpulan ini menjadi penetu kemenangan kepada calon yang bertanding.

Persoalannya adakah yang telah mengambil habuan tersebut akan bebar-benar setia kepada pemberi habuan.

Bermula dari solat hajat pada pagi penamaan calon yang di imamkan sendiri oleh Tok Guru Nik Aziz sehinggalah munajat terakhir pada malam tadi. Hasrat kita untuk menyaksikan kemenangan sangat jelas dan terarah.

Kerana itu bila ditanya kepada saya adakah kita menang, saya katakan" sekiranya di Banggol Judah kita pernah menang 2 undi, maka di Galas kita akan menang dengan majoroti 16 undi"

Allahu aklan......kita tunggu dengan sabar keputusan sebenarnya

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Insya Allah kejayaan berada di pihak yang benar