11 Mac 2011

KDN Diminta Beri Penjelasan 59 Kes Salahlaku Pegawai SPRM

06 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 11 MAC: Kementerian Dalam Negeri diminta memberi penjelasan berhubung 59laporan polis antara tahun 2005 hingga 2010 dakwaan pegawai-pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) mengunakan kekerasan semasa menjalankan siasatan.

Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo berkata penjelasan dari KDN adalah perlu supaya tidak timbul keraguan berhubung perkara ini memandangkan dalam tempoh itu, banyak kes dilaporkan berlaku namun tiada sebarang pendakwaan dilakukan.

Bercakap pada sidang media di lobi parlimen , ujar Gobind, kenyataan yang diterima dari KDN menyatakan dari semua kes itu sebanyak 23 kes masih dalam siasatan polis dan 29 dalam tindakan Timbalan Pendakwa Raya manakala tujuh kes lagi dikategorikan sebagai kes Tiada Tindakan Susulan.

Tambahnya, kes seperti ini adalah serius dan pihak kementerian perlu memberi jawapan mengenainya.

Bahkan timbul persoalan, mengapa pegawai SPRM tidak diawasi kamera litar tertutup atau CCTV atau sistem lain bagi melindungi orang awam yang disoal siasat.

KDN jelasnya, harus mengambil tindakan tegas bagi mengatasinya serta mengurangkan kejadian seperti itu kerana ia dilaporkan sejak 2005.

Ujar beliau kes-kes itu telah menonjol sebelum kematian Teoh Beng Hock lagi dan menimbulkan desakan supaya prosedur SPRM diperketatkan.

Tv Selangor/-

Tiada ulasan: