11 Mac 2011

Mat Said kena jawab banyak isu besar

06 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Menteri Besar dan kerajaan Terengganu perlu telus dan kauntabiliti

KUALA TERENGGANU - Menjelang Himpunan Kebangkitan Rakyat; PAS Ganti Umno kali yang kedua yang akan diadakan di Jerteh, Besut Terengganu, rakyat perlu penjelasan yang munasabah berkenaan isu-isu besar yang belum terjawab sehinggan kini

Bagaimana kedudukan tuduhan rasuah ke atas ADUN Kijal

Ketika ADUN Kijal Dato' Seri Ahmad Said disebut-sebut, akan menggantikan ADUN Jerteh, Dato' Seri Idris Jusoh, sebagai Menteri Besar Terengganu, sebuah stesyen TV telah menyiarkan berita rasuah ADUN tersebut.

TV3 menyiarkan berita tentang seorang ADUN daripada Kijal yang terlibat dengan rasuah dan penyelewengan terhadap perlaksanaan tiga projek; Mercu Tanda Kemaman, Pembinaan Dewan Seri Amar di bandar Chukai dan pembangunan Bandar Baru Kijal.

Pada 11 Oktober, 2005 dengan Rujukan (MPK/KEJ/8/2005), Majlis Perbandaran Kemaman telah mengeluarkan tender cadangan membina Mercu Tanda Kemaman yang terletak Persimpangan Pusat Perniagaan Chukai Utama, Chukai, Terengganu, berhadapan dengan Balai Bomba daerah Kemaman.

Tender tersebut telah dibida oleh sebuah syarikat; ZHA Development Sdn. Bhd.(ZHADSB) yang beralamat di K03, Lot 3195k, Tingkat Dua, Komplek Permint Harmoni, Jalan Batas Baru dengan harga RM3.99 juta

Salah seorang pemilik ZHASB adalah Ahmad Zubir Azhari, selain Din Jusoh dan Haslina Abdul Rahim.

Nama Ahmad Zubir Azhari muncul dalam semakan bersama senarai Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kuala Nerus, memegang jawatan Bendahari

Mercu Tanda Kemaman telah disiapkan ZHASB sekitar tahun 2006, namun tidak berapa lama kemudian ia telah rosak dan tidak dapat berfungsi langsung.

Menteri Besar dan kerajaan negeri Terengganu perlu memberi penjelasan mengapa TV3 telah menyenarai pembinaan Mercu Tanda Kemaman sebagai salah satu projek yang melibatkan rasuah dan penyelewengan yang dilakukan oleh ADUN dari Kijal.

Oleh kerana ianya melibatkan wang rakyat jutaan ringgit dan tuduhan tersebut telah disiarkan secara terbuka, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu tampil dan memberi penjelasan yang sewajarnya.

Sekiranya ADUN terbabit tidak melakukan sebarang rasuah atau penyelewengan, SPRM perlu bertindak ke atas TV3 yang telah menyiarkan berita 'bohong ;lagi palsu' kerana ia melibatkan kepentingan orang ramai.

Menteri Besar dan kerajaan Terengganu juga perlu memberikan secara terperinci bagaimana binaan monumen tersebut yang hanya melibatkan batu, pasir, simen dan besi menelan kos RM3.99 juta.

Begitu juga dengan dua kes lagi yang disiarkan oleh TV3 iaitu Pembinaan Dewan Seri Amar dan Bandar Baru Kijal.

SPRM perlu membersihkan nama ADUN Kijal dan mengambil tindakan ke atas TV3 sekiranya tidak ada sebarang perlakuan rasuah dan pemyelewengan yang berlaku.

Bagaimana kedudukan tuduhan rasuah ke atas ADUN Kemasik?

Agensi berita Bernama pada 3 Ogos, 2009 telah melaporkan, seorang Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Terengganu telah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2 Ogos.

ADUN tersebut dilaporkan ditahan berhubung dakwaan meminta wang habuan daripada sebuah syarikat, bersama-sama dua rakannya.

Beliau ditahan SPRM kira-kira pukul 9.20 pagi di sebuah hotel di Kijal dekat sini, kerana dipercayai meminta habuan antara 10 hingga 13 peratus daripada nilai satu projek landskap bernilai RM2 juta daripada syarikat berkenaan.

ADUN tersebut, yang ditahan reman keesokkannya, ketika ditahan, terdapat wang tunai sebanyak RM5,000.

Turut dikenakan perintah tahanan reman sehingga 7 Ogos itu ialah dua rakan Adun terbabit yang dipercayai terlibat dalam meminta wang sogokan itu.

Perintah tahanan reman itu dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Sesyen di sini Rofiah Mohamad.

Ketiga-tiga mereka kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kemanan untuk siasatan lanjut.

Manakala akhbar The Malay Mail pada 3 Ogos melaporkan, Pengarah Penyiasatan SPRM, Datuk Shukri Abdull berkata kes penahanan ADUN Kemasik Rosli Othman dan rakannya Ramli Abdullah 'tidak di politikkan'.

Akhbar berbahasa Inggeris itu dengan jelas melaporkan;

"Shukri said Rosli and Ramli are expected to be produced before a magistrate’s court today in Kemaman, Terengganu, to be remanded for investigations to commence on a claim that a contractor had paid a RM20,000 bribe as inducement to secure a landscape project in Kuala Lumpur for one Cekal Sekitar Sdn Bhd.

It was learnt that Rosli was picked up at about 9.30am at a hotel in Kemaman, a quiet town south of Kuala Terengganu, with another man. Malay Mail also learnt that MACC officers had found RM5,000 on him. A source said the two were detained at the Kemaman police station and would be produced in court today.

The MACC is applying for a five-day remand order to detain them to facilitate investigations. Other than an assemblyman, Rosli, 42, an engineer by profession, also holds the deputy chairman post of the State Local Government and Housing Committee. A graduate of the University of Middlesex in London, the Bukit Kukuran Umno branch chairman beat Pas’ Mohamad Mahadi Nawi in the 2008 polls by over 2,000 votes."

Namun sehingga kini, tuduhan terhadap ADUN Kijal, Dato' Seri Ahmad Said, ADUN Kemasik Rosli Othman dan rakannya Rosli Abdullah terus menjadi tandatanya.

Sedangkan pada 22 November 2007, Pengarah BPR (kini SPRM) negeri Terengganu, Sharuddin Sapian pernah mengesahkan bahawa seorang ahli politik terkenal Terengganu adalah antara 70 orang yang telah disiasat oleh BPR sejak awal 2007.

Namun Shaharudin enggan mengulas lanjut dan hanya mengatakan, identiti serta maklumat berhubung ahli politik itu hanya boleh didedah apabila kertas siasatan mengenainya siap.

Rumah Biru Tepi Bukit

Selain perkara yang melibat rasuah serta penyelewengan, sehingga kini rakyat Terengganu perlu diberi penjelasan mengenai rumah biru tepi bukit yang kini diketahui ramai milik Menteri Besar negeri Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said,

Oleh kerana ketika rumah tersebut dibina, Ahmad masih seorang Exco kerajaan, maka bagaimanakah seorang pegawai kerajaan boleh membina sebuah rumah yang dilaporkan bernilai mencecah RM3 juta.

Apatah lagi kini, Ahmad yang sudah bergelar Menteri Besar, seharusnya menjadi contoh ikutan kepada para Adun lain.

Justeru, perincian perbelanjaan rumah tersebut mestilah dibuat secara telus dan akuntabiliti, butiran perbelanjaan dan dari manakah datangnya wang yang banyak tersebut?BO

Himpunan berita politik Pakatan Rakyat

1 ulasan:

mat penang berkata...

semakin hari semakin byk maklumat dan fakta yg mendedahkan keburukan akhlak pemimpin umno...tu pun jgn. nak bela melayu konon